Sidor

torsdag 2 maj 2013

Äggen är målade

Skärtorsdag idag i Grekland. Men hit kommer inga påskkärringar och knackar på dötten. Här är dagen ägnad åt äggmålning - eller kanske man ska säga äggfärgning - istället.



Så dottern och jag plockade fram strumpbyxor, nål, sax och plockade lite blad från gräsmattan. Sen satte vi igång att klä in äggen i en bit strumpbyxa och ett par blad.
När äggen var färdiga kokade vi dom i vatten, lökskal och vinäger.
Och så här blev dom! Helt ekologiskt färgade påskägg som vi ska ha med oss till uppståndelsemässan på lördagskvällen.

Annars har jag haft trevligt svensk-besök i ett par dar, plus att dotter och måg är här, så dagarna spenderas i gott sällskap. Matllagning och tsourekia tar jag det lugnt med, det blir nog påsk ändå utan att man sliter livet ur sej  i köket. Ikväll blir det korsfästelsemässa i kyrkan.

6 kommentarer:

Birgitta i Umeå sa...

Vilka vackra ägg!

Eva i Tyresö sa...

Å så vackra ägg!!! Bravo!

Musikanta sa...

Ska kanske pröva att göra det med barnbarnen någon gång. Hur mycket vinäger (röd?) tar man till en liter vatten? Det är naturligtvis rödlök som gäller efter vad jag förstår.
Underbart att ha dotter och måg hos er över helgen.
Men visst är det konstigt att vi firar påskhelgen på så olika tider. Kristendomen är ju gemensam i alla fall.
Kramar från Ingrid

Grekland nu sa...

Birgitta - Tack!
Eva -Ja, de blir fina när man gör så här, det tycker jag också!
Musikanta - Tycker absolut att du ska pröva tillsammans med barnbarnen. Vattnet ska täcka äggen och till det tog jag ung en deciliter vinäger.

Anonym sa...

Hej!

Jag är en tjej som precis fått ett bra jobberbjuande för ett företag i Grekland, Aten.
Men jag är lite nervös då man hör om krisen hit och dit.
Min lön kommer vara riktigt bra, men jag tänker mer på om det kan vara farligt att bo i Aten? Är det "gå inte ensam sent på kvällen" eller ännu värre?
Kanske en löjlig fråga men hoppas du kan svara om du vet :)

Grekland nu sa...

Anonymn - Kul att du hittat hit till bloggen! Låter spännande att du fått en bra jobb i Aten. Visst, krisen har satt sina spår, särskilt i Aten, men det är fortfarande en härlig stad när man lär känna den. Jag kan väl säga att du inte behöver vara rädd rent allmänt - men det finns vissa områden i stan numera där man helst inte går ensam på natten. Detta gäller bland annat områdena runt torget Omonia och en del andra platser. Det bästa är kanske att du frågar dina arbetskamrater när du kommer dit, om vilka ställen de undviker. Vanlig försiktighet är det väl som gäller annars. Du vet väl också att Svenska kyrkan har en trevlig lokal på Daidalou 18,mitt i Plaka! Dit kan man gå för att fika, läsa svenska tidningar och träffa andra svenskar. Lycka till!!