Sidor

söndag 20 oktober 2013

En rosa lördag

 Oktober månad är ju, som ni säkert vet, den rosa månaden. Den månad då det sätts extra fokus på att informera om bröstcancer. Och det gäller även i Grekland. Så igår gick hela dagen i rosa för min del.

Har skrivit förr här på bloggen om föreningen Alma Zois i Thessaloniki där jag är medlem. Det är en otroligt aktiv förening som sprider både fakta, information - och glädje. Och den här helgen ordnades "Första Balkankonferensen om förebyggande av bröstcancer", dvs en tre dagars konferens med internationell utblick. Och eftersom jag ombads att bidra på ett litet hörn med mina erfarenheter som svensk bröstcancerpatient i Grekland, så tillbringade jag hela dagen i ett strålande soligt Thessaloniki.

Det blev ett program som inleddes med flera faktaspäckade föreläsningar. Mycket folk lyssnade. Flera av de läkare jag haft deltog, men också före detta premiärminister Karamanlis fru Natassa, som är bröstkirurg.
När även jag och flera andra utländska kvinnor sagt vårt, så drog vi ut i solen på Plateia Aristotelous. Där hade ett helt gäng volontärer från organisationen "Thessaloniki, europeisk ungdomsstad 2014" format en rosa rosett!

Vi andra fick var sin ballong och bildade en ring runt ungdomarna.
Och sen släppte vi iväg ballongerna upp i luften! Och jag är säker på att varje ballong var fylld med en innerlig önskan om god hälsa...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har förstått att dina erfarenheter av vården är goda, hoppas de andra haft det likadant! Och hoppas likaså att du och många, många andra ska få leva ett gott liv i Grekland!
h. Inga-Britt

Monica Pizanias sa...

Fantastiskt, vilken positiv upplevelse!

Grekland nu sa...

Inga-Britt - Ja, jag kan säga att mina erfarenheter i stort sett varit mycket goda (undantag finns ju överallt). Och tack för din önskan!!
Monica - Precis, det var positivt och fyllt av glädje, mitt i allvaret!