Sidor

onsdag 22 oktober 2008

En smygande strejkbrytare




Kände mej som en strejkbrytare idag...smög som en brottsling på bakgator och gränder...

Som jag skrivit tidigare så var det generalstrejk igår, då nästan alla strejkade. Men av någon anledning så valde köpmännen att protestera en dag efteråt, så idag är det STENDÖTT på stan, värre än en söndag. Så gott som alla småaffärer är stängda och inte en själ rör sej på gatorna. Mer än jag då, brottslingen...

Men vad göra när en så viktig sak som toapapper är slut! Det gick bara inte att vänta tills i morron, så jag gav mej ut och gissade att någon av de större livsmedelskedjorna skulle hålla öppet, de brukar strunta i vad ordet solidaritet betyder. Och visst, en sån affär var öppen och jag fick mitt nödvändiga papper. Fast jag köpte bara det, inget annat, här skulle inte släpas på stora matkassar en dag som denna!

Överdrivet? Kanske, men Naousa är en liten stad där alla känner alla, så man har ögonen på sej, dessutom är många av köpmännen ens bekanta.

Småaffärerna i Naousa har det verkligen jättesvårt, de slår igen den ena efter den andra. De stora kedjorna äter de små butikerna, arbetslösheten gör dessutom att folk inte handlar som förr, så därför stöder jag köpmännen i deras kamp för överlevnad. Men nöden har ibland ingen lag, eller hur...

(Bilderna är från gårdagens strejkmöte på Naousas torg)

Andra bloggar om: , , , ,

1 kommentar:

Marianne sa...

Hehe, nej, vissa saker bara måste man ha. Håller med dig, det är bra att stödja småhandlarna!