Sidor

söndag 26 oktober 2008

Sommarens sista ros



Sommarens sista ros...ger jag idag till alla som heter Dimitrios eller Dimitra! Grattis på namnsdagen säger jag till Dimitris i Stockholm, till väninnan Dimitra och till alla andra bekanta med detta namn. Till åtminstone två personer ska vi gå för att gratulera framemot kvällen, får se om vi hinner med ytterligare någon.

Den helige Dimitrios, som levde på 200-talet e. Kr., är skyddshelgon för Thessaloniki också, så idag firar man stort i den stan, särskilt i och omkring kyrkan som är tillägnad Agios Dimitrios. Det är den stora kyrkan med katakomber i källaren. Precis framför den kyrkan bodde dottern i fyra år, och när kyrkklockorna slog skakade hela huset. Bilden är tagen från dotterns balkong.

Lite mulet idag, men en promenad ska det bli ändå för ikväll blir det överflöd av pajer, kakor och tårtor, bäst att "förebygga" med lite motion...

Trevlig söndag!

Andra bloggar om: , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för din kommentar! Vad kul att du också tittar in på min blogg ibland! :)

Ja, turkiska regeringen har spärrat Bloggers sidor, antagligen pga all PKK-propaganda som har publicerats på vissa bloggar. Folk utanför Turkiet kommer ju in på dessa bloggar, men vi som är i Turkiet kommer inte in på Blogspots bloggar. Samma sak gäller t.ex. YouTubes sidor som har varit spärrade sedan maj i år. :S

Dock är den här spärren ganska lätt att slingra sig förbi, t.ex. med en sida som döljer ens IP-adress som jag använder just nu! Så frågan är ju hur mycket den här spärren hjälper.. :S

Regnar det hos er i Grekland också? Här har det regnat hela dagen idag och igår också... :S

Laura/ http://papatya.blogg.se

Anonym sa...

Hej mamma jag ville bara visa att jag hittat till din blogg och läst lite om vad du skriver!Tycker att det är fina bilder och du skriver bra!puss tänker på dig...Linus

Grekland nu sa...

Laura - vad bra att du kunde slinka förbi den där spärren! Hoppas regeringen inser snart att det inte är någon idé att försöka begränsa yttrandefriheten på det här sättet. Regn? Nej, men det har varit mulet, det börjar kännas lite höstlikt.
Linus - Välkommen till morsans blogg! Kan väl vara roligt för dej att se lite bilder från lilla Naousa som du inte sett på ett tag...Stor kram och puss, mamma

Musikanta sa...

Nu har jag läst alla dina semaste intressanta inlägg om ditt liv i Grekland. Det där med strejkerna känner jag igen från Frankrike. Där var det alltid någon strejk på gång. Ibland var det posten, ibland le mêtro,ibland något annat som man inte visste vad.

Här uppe i den kalla norden är det som väl är sällan strejk. Är det någonting som inte fungerar (strömmen t.ex.) blir det kaos...

Idag var det is på bilen och lite snö på taket så nu kommer snart vintern med allt vad det innebär. Snöskottning och halka bl.a. Bättre med regn i alla fall...

Men jag har faktiskt en liten förskrämd ros som dock bara är i knopp utanför huset. Den lär väl aldrig slå ut, antar jag. Kram

Grekland nu sa...

Musikanta - ja, det där med strejker är nog ett fenomen som är vanligare här i södern...undrar ofta om strejkerna verkligen har nån effekt när dom sker så ofta?
Hoppas inte vintern blir för svår - men å andra sidan vill man ju inte att klimatet ska förändras, eller hur, så att Sverige får regniga och milda vintrar utan snö...