Sidor

tisdag 3 februari 2009

Arga bönder från Kreta


Oj, vad dagarna går fort. Ser att det redan gått två dar sen senaste inlägget - oförlåtligt! Men det har inte hänt så mycket heller på min front, eftersom jag mest håller mej inomhus de här dagarna. Vädret är som en grå fuktig filt, sämsta tänkbara för mina än så länge skrovliga luftrör, så det är bäst att vara försiktig.

Men nere i Pireus händer det desto mer de här dagarna. I måndags morse invaderades hamnen där av ett tusental arga bönder från Kreta som kom med sina traktorer med båt från sin ö. De hade planerat att ta sina traktorer och åka i maklig takt in till Aten och parkera framför jordbruksdepartementet - hjälp vilket kaos det skulle blivit i stan! - men det förbjöd polisen. Så bönderna är fortfarande kvar i hamnen, och det kretensiska blodet kokar av ilska. Polisen står med sina styrkor, skyddade upp till tänderna, och blockerar utfarten från hamnen. Bönderna kastar potatis och polisen kastar tårgas...

Annars har fastlandets bönder åkt hem igen och lämnat vägarna fria - förutom på ett ställe vid gränsen mot Bulgarien. Där är det STOPP för all trafik i flera dar och INGEN släpps igenom, "bara den som flyger får ta sig över gränsen", säger dom.
(Svenskan har en artikel om händelsen här)

Sånt är läget den här gråmosiga tisdagen. Är trött på det här vädret, nu vill jag ha lite sol igen! Och ikväll ska jag börja ge svensklektioner till en liten flicka på ca 10 år. Hoppas det ska gå bra, trots att svenska språket faktiskt är rätt knepigt att lära ut.

(Bilden från www.in.gr)

Andra bloggar om: , , , , ,

8 kommentarer:

Marianne sa...

Ojojoj! Vilken tur att vi inte bor i Sofia längre och att vi hade varit på en helgtripp till Halkidiki! Köerna kan (kunde?) vara enorma även utan blockad mellan Grekland och Bulgarien. Särskilt för lastbilar. Jag minns att lastbilarna kunde stå i kilometer långa köer på den grekiska sidan. Antar att det var bulgarerna som krånglade.

Musikanta sa...

Det är lite go över grekiska bönder i alla fall. Hade nog varit ganska otänkbart i Sverige...

Apropå svenskundervisningen. Jag försökte lära ut svenska till en elev i tidernas begynnelse men blev svarslös redan vid "en" och "ett".

Sa att korta små ord säger man "ett" framför exvis. "ett barn" och "ett ägg". Ja, men det heter ju "en stol" sa flickebarnet...

Ett litet tips: ord på lappar som man lägger om när man ska lära ut omvänd ordföljd som är så svårt för alla utländska barn.

Ex. Jag - ska - resa -idag. Idag - ska - jag -resa. Lycka till - det kommer nog att gå jättebra!

Grekland nu sa...

Jaså, du vet hur det kan vara där vid gränsen! Ja, det är ju tur man inte ska till Bulgarien just nu...
Musikanta - jodå, de är rätt tuffa de där bönderna (och särskilt de från Kreta, där svallar blodet hett!), men det måste man nog vara för att få nåt betalt för sitt slit.
Tack för tipset om undervisningen! Det där med att klippa ut ord ska jag lägga på minnet när vi kommer så långt. Första lektionen gick bra, lilla Anna var så motiverad och duktig.

Musikanta sa...

Det här med urklippta ord kan man göra väldigt tidigt. Ex. Min katt är ..... (vit, svart, röd, grön, lång, tjock, snäll osv.)

Jag kommer ihåg att vi hade det väldigt roligt - jag och en elev som var lite utvecklingsstörd.

Först la vi några ord på bordet typ pojken hade en ...... på huvudet (i handen, på ryggen) etc. Och sen la vi urklippta ord i luckorna.

Det kunde bli råtta, orm, elefant, smörgås, fotboll etc.etc. Kan varieras i det oändliga.

Så kan man ju alltid prata om det också och skratta när det blir väldigt tokigt! Det är också bra när barnen har något att plocka med...

Grekland nu sa...

Musikanta - tack för alla tips! Jag kommer nog att höra av mej till dej om det är nåt annat jag behöver råd om.

Anonym sa...

Giaaaaa sou!!
Gud va glad ja e att ja hitta din blogg! bodde på Kreta 4 år o det grekiska inom mig brinner för alltid. D va tusen gånger lättare att vänja sig VID grekland o livet där än att vänja sig av vid det...
kramar ti dig

Grekland nu sa...

Lotaki - kul att du hittat hit! Har hört från flera andra samma sak, att det kan vara lite svårt att flytta tillbaka till Sverige igen. Du får väl hälsa på så ofta du kan!

Grekland nu sa...

Lotaki - kul att du hittat hit! Har hört från flera andra samma sak, att det kan vara lite svårt att flytta tillbaka till Sverige igen. Du får väl hälsa på så ofta du kan!