Sidor

torsdag 13 augusti 2009

"Nu är Giorgos här..."




Just nu äter vi melon både morron, middag och kväll. Guldgula honungsmeloner och blodröda vattenmeloner.

Eftersom det är frukt som väger en hel del - och man INTE kan köpa bara en liten bit som i Sverige - så är det rätt praktiskt att man får dem hemkörda ända till porten.

"Έφτασε ο Γιώργος με τα γλυκα καρπούζια" ("Nu är Giorgos här med de söta melonerna") vrålas det stup i kvarten från bilar med megafoner som kör omkring i stan. Jag köpte idag en bamsestor vattenmelon för 2,50 euro, som sonen fick bära upp. Försäljaren ställde smickrad upp på bild, när han försäkrat sej om att han skulle bli publicerad på internet...

Annars är det flytt på gång - för dotter och svärson! Dottern har fått jobb som låg och mellanstadielärare på ön Lesvos!! Så på måndag far de iväg med båten från Thessaloniki mot ett nytt och spännande ö-liv.

Andra bloggar om: , , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

skicka en karpouzi hitåt ingabritta!!!
älskar denna frukt och kan äta den hela sommaren...

Herr Fryle sa...

Jag önskar att vi haft högljudd melonförsäljare som kom till min gata. Men vi har bara en glassbil som låter hemskt och glassen är oätbar.

Eva sa...

Vet du, jag satt och funderade på de där grönsaksbilarna. Att de borde utveckla en melodi, typ den som Glassbilen i Sverige har!

Laura sa...

Ännu ett ord som nästan är lika på grekiska och turkiska - karpuz! :)

Vi har också en massa olika försäljare som kör runt med sina bilar eller drar på sina träflak med varor - ett behändigt sätt att handla tycker jag! :P Bor man på femte våningen så är det bara att hissa ner en korg med pengarna, man behöver inte ens gå ut genom dörren! :)

Önskar din dotter och hennes make lycka till!

Grekland nu sa...

Simela - går genast till posten med en halv karpouzi...hoppas bara inte brevbäraren äter upp den!
Herr Fryle - jag skulle förstås inte ha emot en glassförsäljare här också - fast utan den hemska melodin
Eva - nja, det finns en del försäljare som sätter på musik ibland på högsta nivå och det låter inte vackert, det kan jag säga, så jag föredrar nog att de ropar som de gör
Laura - jaha, där ser man, karpuz! Mina grannar som bor på tredje våningen gör så att de skickar ner ett rep med en påse där försäljaren kan lägga sina varor. Fast en stor vattenmelon är kanske i tyngsta laget!?

Tina sa...

Åh, jag är faktiskt AVUNDSJUK! Vi betalade över 50 kronor för en yttepytte liten vattenmelon för någon dag sen...

Fritt ur hjärtat sa...

Lesvos min favoritö, den också;-) Vart där?? Har inte varit där på många år och förstår att det ändrats men reste dit tre gånger på 90-talet.

Grekland nu sa...

Tina - förstår dej, har man varit i Grekland är det svårt att köpa frukt i Sverige sen...
Fritt ur hjärtat - vet inte exakt var än, det ska dotterna få veta när hon kommer dit på tisdag. Ön är ju stor så troligen blir det inte i staden Mytilini. Ska berätta när jag vet!