Efter sol kommer regn. Hemma i ett regnigt Naousa efter en solig vecka i Wien. Väskorna är uppackade, bilderna sorterade, Mozartchokladen utdelad till barn och svärföräldrar.
Nu återstår bara det tråkiga efterspelet. För tyvärr har vi blivit lurade av bokningsfirman på internet. De krävde pengar för hotellet direkt vid bokningen via kreditkort, men dessa pengar nådde aldrig hotellet utan vi var tvungna att betala hotellet igen när vi åkte...
Vi hade många och långa samtal med hotellmanagern under veckan som gick. Han verkade ok så skurken är troligen www.bookinhotels.com, som har "kontor" i England och USA. Ingenstans finns dock en adress att hitta. Dessutom, när vi kom fram till hotellet i Wien, så säger de att hotellrummet avbokats en vecka tidigare av en resebyrå i Grekland (som vi aldrig haft något att göra med)!!
Alltihop är mycket skumt och förvirrande och vi ska nu sätta igång att utreda vad som egentligen hänt och försöka få pengarna tillbaka. Visst kan man vara efterklok och tänka att man absolut inte ska betala ett hotellrum i förväg, men när man sitter där och surfar runt på olika bokningssajter och den ena säger si och den andra så, så vet man knappt till slut vad man gör. Dessutom tror man ju i sin oskuld att den voucher och den bekräftelse man får på att betalningen är gjord, att den är giltig!
Visst känns det trist det här, men vi lyckades ändå glömma det hela ganska bra när vi var på plats i Wien för att inte förstöra semestern. Summan av kardemumman är ju ändå att vi hade det jättebra, även om nu hotellrummet blev dubbelt så dyrt. Fast det är ju värdsligt, som vi sa hemma i Småland...
Så vad ni gör, boka inga hotell med www.bookinhotels.com! Bokningsfirmorna www.booking.com och www.venere.com verkar däremot vara seriösa, detta enligt hotellmanagern som haft med dem att göra i flera år.
Nu ska jag laga mat, om jag nu kommer ihåg hur man gör. Det har blivit mycket ätande på restaurang den här sommaren...
Andra bloggar om: Wien, bookinhotels, hotellbokning, internetbokning
Grattis Vanessa!
18 timmar sedan
15 kommentarer:
Vad tråkigt! :( Hoppas att ni lyckas få pengarna tillbaks!
så tråkigt och frustrerande...
duktigt av er att lyckas avvfärda det så länge ni var där och på så sätt haft ett bra semester! inte många klarar sånt, inte!!!
allt ordnar sig, ska du se..
lycka till
Det är lätt att vara efterklok. Det är också jobbigt att vara försiktig i överkant. Så lagom är väll bäst.
Efter som Du är jornalist så får Du nog tillbaks pengarna snabbt. Alla är rädda för jornalister.
Kämpa på och lycka till.
Ja, det är ytterst tråkigt och frustrerande! Men vi hoppas på det bästa, annars går inte jorden under för det här (fast 347 euro har man ju alltid behov av!)
Herr Fryle - visst kan det vara bra att "hota" med att man är journalist ibland, det har vi redan gjort i det brev vi nyligen skickat till bokningsfirman. Och det är inget tomt hot heller, för om det inget händer så kan det hända att jag skriver nåt. Får se om det hjälper...
Jag kan rekommendera booking.com och venere.com. Har alltid fungerat utmärkt,
Fy så trist! Jag hoppas verkligen att ni får pengarna tillbaka. Och jag tycker att du ska skriva till tidningarna om det här oavsett om ni får era pengar eller ej.
Martina - det var bra att höra! Samma sak sa hotelchefen, han brukar också samarbeta med dem utan problem.
Marianne - ja inte tänker jag låta det här gå spårlöst förbi i alla fall! Nåt skrivet måste det nog bli.
Jag har precis kommit hem från Bilmässan i Frankfurt med dålig eftersmak. Då är det inte mässan i sig själv, utan att jag blev blåst på förskottsinbetalning till Bookinhotels.com. Min bokning var cancelerad! Min voucher som visade bokning och betalning var inte giltig enligt hotellet. Försökte reda ut men hamnade i en ond spiral med diverse olika hänvisningar. Jag är jätteblåst. Fick betala på nytt men denna gång dubbelt upp beroende på att "mässpriser" på rummen gäller.
Så 400€ extra utöver de tidigare redan betalade 220 €, gick kalaset på. Kommer inte att släppa mitt ärende. Jag skall ha mina pengar tillbaka, självklart de 400 €, men det kan jag förmodligen helt glömma! Har nu mailat bookingjhotels.com för besked. hmmm..... (polisanmälan+Plus kanske kan ge resultat) vi får se.. / Hälsningar Björn (carlsson.mail@telia.com)
carlsson - förstår precis hur blåst du känner dej! För precis på samma sätt lurades även vi. Och precis som du så tänker vi inte släppa det här i första taget. Vi gjorde en anmälan via banken om "tvivelaktig" transaktion (eller vad det nu heter på svenska, vi har ju med en grekisk bank att göra). När de hade fått alla våra bokningspapper, kreditkortskvitto och kvitton på betalt hotellrum, så ringde de upp oss och sa att de påbörjat en undersökning men att det kan ta ca 40 dar innan den ger resultat. Och för det mesta brukar man få sina pengar tillbaka, sa de också. Så vi hoppas än! Samtidigt har vi varnat lite här och där på nätet, jag har haft kontakt med pressen osv. Så ge inte upp, såna här typer måste det sättas stopp för! Kanske även en polisanmälan är en god idé. Jag kommer att skriva om det här ärendet igen på bloggen om det händer nåt nytt. Lycka till!
Bra, jag har också fått ett besked via Eurocard att skriva ned exakt vad som hänt + bifoga mitt första kvitto samt den senaste betalningen på hotellet.
Kanske, kanske, men inte säkert så kan det ordna sig. Återkommer också med vad som händer.
Tack också till dig att Du flaggade upp vad som hänt och till jag fick energi till att gå vidare med att försöka få tillbaka mina pengar. + att andra förhoppningsvis nu blivit varnade att absolut inte bokar något via bookinghotels.com. Aldrig någonsin! Har däremot, som många skriver, goda erfarenheter av booking.com, men som sagt.....
Hälsningar: Björn Carlsson
Har också blivit blåst av Bookinhotels.com
Vi fick också betala hotellet igen i Venedig. De har även i vårt fall bokat av hotellet 2 dagar innan vår ankomst. Vi fick ett meddelande om att vi skulle få tillbaka våra pengar om ca 1 månad.....det har gått 2,5 månad nu!!
Jag har mailat och får naturligtvis inga svar!!
Carlsson - det är bra ju mer man försöker dra fram det här kriminella företaget i ljuset. Förhoppningsvis kan det bli ett slut på deras bluff om tillräckligt många anmäler dem
Diana - jaha, en till! Tror tyvärr vi är många hundra - kanske tusen - som är drabbade, men ändå ser deras sajt ut att fungera som vanligt. Banken trodde att vi skulle få tillbaka pengarna efter ca 40 dar. Det har gått nu, så jag ska snart ta kontakt med banken igen och höra hur det gått. Det blir snart ett nytt inlägg på bloggen!
Har också blivit lurat av bookinhotels.com! Bokade hotell i Calgary Canada via nätet, fick brev fyra dagar innan avresa att hotellet var avbokat!! Fick betala hotellet igen på plats. Har ringt och mailat utan resultat. Har nu även gjort en polisanmälan. Får se vart det leder. Leena
Leena - så tråkigt! Tyvärr är vi MÅNGA som blivit lurade. Men vi har fått pengarna tillbaka, tack vare att vi anmälde det hela till kreditkortsbolaget (Mastercard). Om du går in på bloggens startsida och kollar ett inlägg för några dar sen som heter Pengar tillbaka, så berättar jag där om hur det gick till. Känner även till andra som fått pengarna tillbaka på detta sätt. Lycka till!
Jag vill passa på att varna för www.venere.com Vi gjorde en avbokning av ett hotell vi bokat där och har inte sett röken av några pengar än trots massor med mail och telefonsamtal. Boka aldrig något där!
Skicka en kommentar