Sidor

söndag 10 januari 2010

Söndagspromenad

Årets jojoväder fortsätter. Igår gick folk omkring i Thessaloniki i kortärmade tröjor och termometern visade 18-20 grader.

Men vi struntade i värmen och letade istället efter riktigt vinterväder och åkte upp till byn Koutsoufliani på 1300 meters höjd. Där var det kanske 3-4 grader och några ynka flingor yrde omkring i luften. Men annars var det i stort sett snöfritt (förutom på bergets topp).


Det blev i alla fall en skön promenad och sen kaffe vid brasan på hotell Sfendamos, mitt favoritställe uppe i bergen.

Läste förresten i Kyrkans Tidning på nätet att ortodoxer för första gången firat Trettonhelg i Sverige precis så som vi gjorde här (och som jag skrev om på Trettondagen), dvs genom att slänga i ett kors i vattnet. Men brrr, det fick bli i en isvak och det var säkert KALLT...

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

4 kommentarer:

Heléne sa...

Wow vad det ser mysigt ut!

Herr Fryle sa...

Du får mig att längta till Grekland. Fast det ser inte ut att bli någon resa dit än på länge. Flygförbindelserna är tyvärr riktigt usla om man åka innan turistsäsongen börjar.

Bejla sa...

Härligt! Det är ju inte helt så jag föreställer mig Grekland, med skidbackar och trästugor, men ändå. :-)

Grekland nu sa...

Helene - det ÄR mysigt också!
Herr Fryle - det är bra att du längtar hit, för det finns många berg och blommor du inte sett än! Och det där med flygförbindelserna stämmer, man måste alltid byta nånstans.
bejla - haha, nä du är inte ensam om att bli förvånad. Men de höga bergen är en stor del av Greklands fastland och på höga höjder kommer det också snö.