Sidor

söndag 14 juli 2013

På Kretas östkust

Jodå,  jag har också lyssnat på Kallifatides sommarprat. I min mp3-spelare på den fem timmar långa och kurviga resan med buss från Rethymnon till Sitia (på östra sidan av Kreta).  Det är under såna turer man förstår hur stort Kreta faktiskt är. Och bergigt.
Men med Kallifatides i öronen gick resan lite fortare. Med sin lågmälda röst och sin mästerliga hantering av det svenska språket, berättade han än en gång om hur han för nästan femtio år sen kom till Sverige och drog upp sitt hjärta med de grekiska röttena. Om hur tacksam har är för de möjligheter som gavs honom i Sverige men att han fortfarande kan känna hemlängtan. Men efter alla år i Sverige har han numera sitt hjärta på två ställen och två platser att längta till. Så klokt. Kunde inte ha sagt det bättre själv. Lyssna gärna här http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/216106?programid=2071!

Vi har alltså varit ett par dagar i Sitia och hälsat på makens faster och kusin. Mycket trevligt när man väl kommer fram. Men när man sitter där på bussen och den slingrar sej fram i sakta mak känns det som om man är på väg till världens ände. Eller i alla fall till Kretas ände.

Att se klostret Toplou hör till när man är där. Där gör man några av Kretas bästa viner.

 Sen måste man ju se palmskogen och palmstranden i Vai. Fast den imponerade inte så mycket på mej, det var för mycket folk och för organiserat.
Stranden vid resterna av den antika staden Itanos var mer i min smak.

Sen köpte vi förstås bananer. Små söta kretensiska bananer.

Nu är vi tillbaka i Rethymnon igen - och idag kommer den "förlorade" sonen hem!! Sverige-sonen som vi inte sett sen jul anländer idag direkt till Rethymnon med några arbetskamrater. Modershjärtat dansar i valstakt...

4 kommentarer:

Steve sa...

Härliga bilder. Återför mig till Kreta, så här c:a 30 år senare. Rethymnon var en härlig stad att vistas i och palmstranden Vai ett överraskande och udda inslag.

Ingrid sa...

Detta är härliga grekiska sommarbilder. Det är så synd att den grekiska staten inte kan fungera som ett land egentligen ska göra för landet har så mycket vacker natur med många okända platser att erbjuda på. Jag kan tyvärr inte undvika att bli arg på politikerna som har förstört ett helt land när man är ute och reser och ser alla dessa vackra orter.
Jag kan förstå att du blir jätteglad att träffa sonen. Min ene son bor visserligen i Igoumenitsa och inte i Sverige som din men vi har tyvärr inte i heller möjligheten att träffas så ofta.
Så njut nu!
Ingrid från Florina.

Gia sa...

Jag håller med dig, Kalifatides kan konsten att berätta och behålla sina lyssnare samt läsare. Vilka fina bilder från Kreta! Det är en fantastisk ö! Jag njuter själv av havet nära Volos, äter god mat och träffar min släkt i Karditsatrakten. Grekland är härligt och livet leker!

Grekland nu sa...

Steve - Jag tror att mycket på Kreta är sig likt! Men just Rethymnon har nog växt till sej ordentligt på 30 år, så sägs det i alla fall. Härligt är det i vilket fall som helst...
Ingrid - Ja,det är tråkigt med allt som förstörs och nedrustas, men just nu njuter jag av vackra vyer och trevligt sällskap. Försöker glömma krisen ett tag. Och det var jättekul att träffa sonen, nu blir han kvar i landet några veckor.
Gia - Trakten kring Volos är ju också jättefin. Vi ska dit igen i slutet av månaden. Grekland är fullt av fina platser, det är bara att njuta och ta för sej!