Sidor

måndag 5 januari 2015

Mitt svåraste inlägg

Statistiken säger att jag skrivit totalt 1 663 inlägg på den här bloggen sedan starten i september 2007. En hel massa ord. Men det här är det svåraste inlägget av alla. För det här är det sista jag skriver. Bloggen läggs ner från och med nu. (Med en bild från en yrvaken och kall park, någon dag innan snön föll)

Ni kanske har märkt att bloggen varit lite sporadisk och oinspirerad den sista tiden och det beror på dålig hälsa. Och jag lägger hellre ner den än att ha en halvdålig blogg som inte uppdateras.

Men oj, vad det känns svårt. Bloggen har varit mitt sällskap i drygt sju år. Tankarna på den har varit med mej överallt och nästan allt jag upplevt har jag gjort i sällskap med den. Bloggen och min kamera har varit min förlängda arm.

Och bland det bästa av allt har förstås varit kontakten med er läsare, både kända och okända! Era kommentarer och frågor och positiva feedback. Några av er har följt mej i flera år och några har också blivit mina vänner i det verkliga livet.

Men nu går det inte längre. Så även om det känns sådär sorgligt som det kan göra att ta avsked av en god vän, så måste jag göra det.

VARMT TACK för att ni varit med mej på den här resan!

43 kommentarer:

Anonym sa...

Jättetråkigt att inte kunna titta in hos dig men jag förstår dig. Blir orolig när jag läser om hälsan men jag hoppas att allt ordnar sig. Det MÅSTE det göra. Stor styrkekram och du kommer vara saknad i "bloggvärlden" av många kan jag lova. Sköt om dig!!!!! Karro

GITTE GREECE sa...

Kære Inga
Det gør mig ondt at dit helbred ikke er så godt.
Jeg har nydt dine begavede indlæg og kommentarer til livet i Grækenland.
Lykke til og god bedring
Mange hilsner fra
Gitte Aagaard

Anonym sa...

Vad det än beror på så kommer jag att få Inga-Britt-abstinens...kanske du finns på FB?
Massor av välgångsönskningar från mig!
Monica P

Anonym sa...

Verkligen tråkigt att dina fina blogg läggs ner. Fast det allra allra viktigaste är ju din hälsa. Jag hoppas av hela mitt hjärta att du trots allt i alla fall mår bra och kämpar på. Vi är många som kommer att sakna din trevliga och upplysande blogg, man har lärt sej mycket om Grekland här. Så tack för det och lycka till i fortsättningen med allt. Hälsningar Lena

Ingrid sa...

Usch, vad tråkigt. Än om jag inte har lärt känna dig så är det precis som att förlora en väninna och gemenskapen med de svenska förbindelserna. Det var ALLTID kul att läsa din blogg så det nya året börjar inte precis så bra.
Jag kan bara önska dig allt väl i framtiden och hoppas att din hälsa blir bättre.
Många kära hälsningar från Ingrid i ett svinkallt Florina.

Anonym sa...

Ett så sorgligt besked, kära du! Du har varit den bästa informationskällan från Grekland och samtidigt gett så mycket av dig själv. Mest bekymrad blir jag ändå om din hälsa är orsaken, du har ju låtit förstå att det varit problem de senaste åren, jag hoppades att det skulle ordna upp sig. Finns det någon chans att få någon form av kontakt så man vet hur du har det?
Varma hälsningar Inga-Britt

Barbara sa...

Ha det sa bra Ingabritt!!!
Hopppas verkligen,att allting blir bra för dig(för er)!!
Varma hälsningar och kram fran Tyskland

Anonym sa...

Mycket tråkigt att du av hälsoskäl lägger ner din fantastiska blogg.
Hoppas du får ordning på hälsan och kan komma tillbaka på något sätt.

Äventyret framtiden sa...

Jag har följt dig rätt många år nu, men varit dålig på att kommentera det senaste året. Jag kommer att sakna dig och dina ord, dina bilder och allt du har förmedlat.
Jag önskar dig all lycka som bara tänkas kan när det gäller din hälsa, håller mina tusen tummar för att du ska bli bättre och bra.
Varm styrkekram
Karin

Anonym sa...

Styrkekramar till dig och tack för en fin blogg. /Ulrika

Karin och Staffan sa...

Det blir tomt i den grekiska bloggvärlden nu. Vi har uppskattat ditt skrivande om smått och stort i Grekland. Önskar verkligen att du ska återfå krafter och hälsa. Styrkekramar till dig okända vän som vi fått lära känna en glimt av genom bloggandet.

HILDA sa...

Tänker på dig!

Anonym sa...

Kommer att sakna din blogg och dina välskrivna inlägg. Hoppas att hälsan kommer tillbaka. Ska tänka på dig ibland. /Lena

Unknown sa...

Tack så mycket för alla fina inlägg! Det har varit jättetrevligt att ha tagit del av dina upplevelser och alla fina bilder. Jag hoppas så att du börjar skriva snart igen!


Vänliga hälsningar

Johan

Unknown sa...

Så tråkigt med din hälsa och jag hoppas innerligen att du blir bättre.
Jag kommer att sakna dina inlägg, kanske kan vi få ett återseende längre fram.
Många kramar!
Christina

Anonym sa...

Tack tack för allt det du skrivit, för det som du har delat med dig av ditt vardagsliv i Grekland. Jag önskar också innerligt att du får hälsan åter.
Lena Nikou

Anonym sa...

Jag kommer att sakna din blogg, den är så trevlig. Hoppas innerligt att din hälsa ordnar upp sig och att du snart mår bättre igen. Hls Camilla i Rethymnon.

Anonym sa...

Den bästa bloggen... sååå sorgligt för oss. Och för dig. Men det värsta är ju att du inte får ha hälsan. Känner så mycket med dig! Jag vill verkligen tacka för allt du gett av kunskap och "underhållning" från Grekland. Jag ska tänka på dig. Och hoppas, som alla andra, att du kommer tillbaka!
Varm kram från Lena III

Anonym sa...

Jag säger som Monica P, jag kommer att få abstinens.
Du har gett så mycket information samt egna tankar.

Inger Ax. sa...

Kära I-B! Varma tankar och kramar från mig och mamma.

Gunilla sa...

Tusen tack från en trogen läsare, kommer att sakna bloggen.

Maria sa...

Tråkigt besked! Jag har bloggen som en av mina favoriter och gillar den för välskrivna inlägg och fina fotografier. Har ingen anknytning till Grekland men funderar på att börja läsa grekiska nästa år och så småningom också besöka landet, vilket jag hittills aldrig gjort.

AT sa...

Jag kommer att sakna dig!

Som grek boende i Sverige har det varit en stor glädje att följa dina inlägg. Inte minst för den kanske mer nyanserade och sansade bilden av vardagen i Grekland. Det är inte alltid den man får av släkt och vänner : )

Önskar dig allt väl och hoppas på att allt ordnar sig till det bästa.

/A

Anonym sa...

Hej Ingabritt,

Din blogg hjälpte mig mycket när jag flyttade till Grekland. Även efter jag lämnade landet har jag haft möjligheten att nostalgiskt blicka tillbaka tack vare sporadiska men trevliga besök på din välskrivna blogg.

Tack ska du ha för allt!

Malta-Marcus

Anonym sa...

Jag förstår! Man måste samarbeta med kroppen - annat går bara inte. Jag hoppas att din ork och ditt mående blir bättre!
Läsaren Inga

Monika M Ringborg sa...

Jag hittade din blogg innan jag åkte till Kavalla i somras. Och det gav mig mycket att följa den.

Önskar dig allt gott!

//Monika

M sa...

Tack så mycket för allt du har skrivit, det har varit så värdefullt för mig som svensk/grek att få ditt perspektiv på Grekland. Tack för alla fina bilder och för all energi du har spridit genom att alltid behålla en positiv ton i dina inlägg. Genom din blogg har jag fått ta del av norra Grekland (som jag inte känner till alls) och den har även fungerat som en motvikt till medias ensidiga rapportering om krisen. Tack än en gång! Jag hoppas att det blir bättre med din hälsa och jag önskar dig kraft och mod på vägen. Varmaste Hälsningar, M

Anonym sa...

Tack! Du länar ett tomrum som är svårt att fylla. Och bättre så: det är omöjligt att glömma dig.
En av dina trogna läsare i Finland

Anonym sa...

Jag kommer att sakna dina glimtar från grekisk vardag! Jag hoppas att du återfår hälsa och de krafter du behöver!Tack för allt det du delat (och i hemlighet hoppas jag att bloggen återuppstår om ett tag igen ;) )

Kristina J sa...

Så ledsamt att du känner dig tvungen att lägga ner bloggen pga hälsoskäl.
Jag önskar av hela mitt hjärta att du blir bra igen och att lusten till att skriva på bloggen kommer tillbaka med hälsan.
Jag har följt dig under flera år så det kommer att bli tomt.
Kram

Anonym sa...

Det var tråkigt att läsa, även om jag inte hunnit läsa rätt mycket bloggar senaste åren, men nog har jag tittat förbi ibland. Förstår dock ditt skäl mycket väl och hoppas att din fokus på hälsan gör mirakel.
Kram från Danmark (tidigare Grönland ;-) )

Anonym sa...

Tack, för all fantastisk läsning du gett mig
Ta väl hand om dig!

Unknown sa...

Tack för dina Amfipoli inlägg! Ja de andra också :) hoppas du finner bättre hälsa framöver, håller alla tummar, Med vänlig hälsning, Magnus :)

Unknown sa...

Vi kommer att sakna din blogg , dina underbara berättelser och foton om vårt älskade Greklad sett med svenska ögon. Vi hoppas din hälsa blir bättre. Tack för nu hoppas du kommer på banan igen Ing- Britt och Ingvar i Veddige

Eva i Tyresö sa...

Ledsen blir jag! Inte mest för bloggen utan mer för hälsan......bekymrad lämnar jag allt jag fått från dig i Naoussa!

Grekland nu sa...

Jag är överväldigad och rörd av alla era fina kommentarer! De värmer verkligen. Det är fantastiskt att höra att bloggen varit viktig för så många av er - precis som den ju varit för mej. TACK snälla ni även för era önskningar om god hälsa! Även jag kommer att sakna er!

Anneli L sa...

Inga-Lill,
Från hjärtat önskar jag dig bättre hälsa! Jag vill också tacka dig för allt du delat genom din fina blogg, som jag följt rätt länge nu med stor behållning. Typiskt nog har jag inte ens kommit mig för att kommentera inläggen förrän nu när du väljer att avsluta bloggen... Ändå - jag kommer att sakna bloggen som en god vän, och jag önskar dig allt gott framgent!

Ingalill sa...

Åh vad jag kommer att sakna din blogg jag läste den varje dag och tyckte att det varit en av de mest seriösa bloggarna från Grekland som jag följer. Jag liksom alla andra följare hoppas naturligtvis på att allt ordnar sig till det bästa för dig och din familj. Tack för all trevlig läsning.

Anonym sa...

Hej , Inga-Britt,
i´m so sorry...most of all for your worse health but as well to hear about your closing the blogg.Loved to read your blogg; so informative, interesting, your way of painting a picture by words....as beautiful fotos as well.Your blogg is very nicely different from the others...in an intellectual way.
I would be very pleased to read you at least from time to , drop us a line or two !
( Läsar svensk men det så svårt at skriva....)My very best regards from Finland !! Thinking of you, Kirsi

Eva i Tyresö sa...

Nej !
Hu ska jag nu gå och aldrig få veta hur det gick med din gamla cancer?
Det känns inte bra???????
du som har ätit så rätt o varit så klok.
En stor ledsen kram från en som varit med länge.

Anonym sa...

Hej!
Vill bara säga en gång till, att jag tänker på dig väldigt mycket. Tittar fortfarande in här varje dag i hopp om att det skett ett mirakel.
al kärlek, allt ljus till dig!
/Lena nr III

Anonym sa...

Så tråkigt att din blogg försvinner,fann den för 1,5 år sedan och har lärt mig så mycket om livet i Grekland den här tiden, bra informativ text och många fina bilder.Tack för den här tiden!

Anonym sa...

Tack for alla ar. Dina inlagg har varit larorika och myket underhallande! Jag onskar dig all lycka och god halsa framfor allt.