Sidor

tisdag 15 april 2008

Godkända apelsinskal


Vad duktig jag är!! Hm...jag vet, egentligen får man inte säga så om sej själv, i alla fall inte om man är svensk... men jag tycker ändå att jag kan få ge mej en klapp på ryggen, eftersom jag lyckats med nåt mycket grekiskt och fått beröm för det. Vad jag gjort? Jo, jag har gjort syltade apelsinskal - γλυκό του κουταλιού...

Låter kanske inte så märkvärdigt, men det där med att sylta frukter är en ädel konst som den äldre generationen grekiska husmödrar är väldigt duktiga på. De syltar fikon, körsbär, kvitten, vattenmelon, apelsinskal, valnötter och allt vad ni vill och jag har alltid fått höra att det är en svår konst som minsann inte alla lyckas med. När dessa duktiga husmödrar blir bjudna på syltad frukt så smakar de med en kritisk kännarmin som kan göra en amatör som jag knäsvag...

Men tack vare ett enkelt recept hos Marlenes blogg (http://blogg.marlenes.nu) så vågade jag mej på att försöka. Tack Marlene! Resultatet blev en burk syltade apelsinskal som smakar alldeles utmärkt och som till och med dög åt en avsmakande grekisk husmor.

Nu återstår bara att lära mej att göra ostpaj också, med egen filodeg (τυρόπιτα). Klarar jag det så kanske jag kan få godkänt i den grekiska husmorskursen...

Andra bloggar om: , ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jaa, du är jätteduktig!!! Var hittar du din energi? När du ska göra τυρόπιτα, menar du då att du gör bladen själv också eller köper bladen färdiga?
Vid min första bekantskap med en grekisk familj serverades just något vansinnigt sött, kletigt, inlagt. Troligtvis syltade apelsinskal som var hackade. Till det serverades kaffe som var tunnare än svagt te. Men vad gjorde det. Jag glömmer det aldrig. Det är 40 år sen och tanten lever än, även om hon nu är ganska gammal. Jag hoppas att jag får se henne nu när jag kommer ner. Bara 6 dagar kvar.

Simela Meletlidou sa...

du får MVG redan nu från mig!
vattenmelon?
aldrig ätit sånt men gud vad grekiska husmödrar är påhittiga...
nu blev jag hundrig med tiropita gliko etc...

Anonym sa...

*viftar högt upp med handen* Det vet jag... det vet jag... Du tar en massa filoblad och lägger ut ett och ett med en blandning av smör och olivolja eme.... nä, du har säkert ett bra recept. Annars kan jag berätta om du vill.

Kul att du lyckades med apelsinskalen. Viist é dé gött...

Kali orexi

Grekland nu sa...

Det här med syltade frukter brukar inte vara nåt som svenskar är så förtjusta i när de blir bjudna på det här i Grekland, det är alldeles för sött, så jag kan tänka mej din reaktion,Ingegerd - men sen vänjer man sej och börjar tycka det är riktigt gott...Ang tyropita, så menar jag förstås med filoblad som man gör själv, det är det som är det svåra! Att kunna kavla dom och få dom så där riktigt tunna, det är en konst som inte alla behärskar.
Simela, jodå visst gör man γλυκό av vattenmelon - och även då av skalen.
Marlene, jag ska använda dej som en receptbank när det behövs, du verkar ha stenkoll på grekisk kokkonst!Ingabritt

Anonym sa...

*fnissar* Det är ganska otroligt att jag som endast varit i grekland 3 gånger kanske lagar mer grekiskt än dej. Jag har ett jättebra svenskt recept på filodeg som jag kan skicka dej om du vill.

Grekland nu sa...

Tre gånger!!? Och du pratar grekiska och allting, otroligt... Du får väldigt gärna skicka mej receptet om du vill, även om jag nog inte ska ge mej på att göra paj ännu, måste fortfarande vara försiktig med min arm efter operationen. Visst lagar jag en hel del grekiskt, men jag är inte särskilt intresserad av matlagning rent allmänt, gör det mest av tvång, och då blir det som det blir...

Anonym sa...

Bra att du kan vänta lite... min ork existerar inte... men det kommer. Och så småningom en förklaring till hur jag lärt mej grekiska. Nu ska jag krama kudden... kali nixta