Sidor

torsdag 17 april 2008

Magnifik la Traviata





Lever fortfarande som i ett rus, efter gårdagens operaföreställning...vackra arior ljuder i mina öron och på näthinnan sitter fortfarande färgstarka bilder från scenen... Var alltså på opera - och det var minsann inte igår (jo, alltså det var IGÅR men det var längesen sist, om ni förstår vad jag menar).

Grekland är väl inget höjdarland precis när det gäller operaföreställningar, i Thessaloniki t ex ges det väl ca två uppsättningar per år och då bara några föreställningar varje gång. Och huvudstaden Aten har inget operahus, otroligt... Så när det då kommer en förställning till Veria, två mil från Naousa, ja, då MÅSTE man bara gå.

Operan som spelades var La Traviata av Verdi - en ganska stillsam opera med många vackra arior men med sedvanlig känslomässig dramatik och död på slutet. Det var i huvudsak grekiska sångare men huvudrollen Violeta spelades av italienskan Fiorella Burato, känd för just den här rollen. Hon var magnifik... Satt visserligen uppe på en skyhög läktare, men akustiken var perfekt och med hjälp av kikare kunde man se henne i närbild då och då. Jag njöt från början till slut, svältfödd som jag är dessutom den här perioden på kulturella evenemang... Med andra ord: "mer opera åt (det grekiska) folket!"

Annars öppnar H&M sin första affär i Thessaloniki idag! Mina två barn som bor där kommer garanterat att höra till de första kunderna.

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: