Sidor

fredag 18 april 2008

Pyntade påskljus



Nu är det bara en vecka kvar till den ortodoxa påsken - sent omsider ska alltså även vi snart fira påsk. Så här nån vecka innan börjar förberedelserna komma igång, man pyntar och man handlar presenter till sina dopbarn.

Och det viktigaste av allt - man köper sina påskljus (λαμπάδες). Det ljus som man ska ta med sej till uppståndelsemässan på påskaftonens natt. Och det är minsann inte vilka ljus som helst. Nej, de kan vara målade, smyckade och pyntade med precis vad som helst. Alla gudföräldrar köper ljus till sina gudbarn och då ska det vara en present också tillsammans med ljuset. Alltså kan man se förpackningar där ljuset åtföljs av en Barbiedocka, av Stålmannen, av racerbilar eller nallar - eller av robotar med hemska vapen...Visserligen lämnas ofta presenten hemma när man går till kyrkan med ljuset, men i början hade jag väldigt svårt att förstå den här kombinationen av påskljus och leksaker...

I de goda vännerna Charoulla och Timoulas affär är det bråda dagar nu. De målar och pyntar själva de ljus de säljer i affären och de går åt som smör i solsken. Till mej själv köpte jag ett ljus med en målad olivkvist på.

Andra bloggar om: , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Äntligen kommer jag att kunna köpa dessa vackra påskljus igen. Ja inte med några vidhängande figurer förstås men alla de andra vackra ljusen. Jag har 2 vackra ljus hemma inköpta för många år sen men nu ska de bli fler. Åh vad jag gläder mig åt att åter få fira påsk i Grekland. Det är något helt speciellt.

Grekland nu sa...

Jag önskar dej lycklig resa i morron och en riktigt glad grekisk påsk! Vi hörs!