Sidor

onsdag 30 april 2008

Valborg med svenska språket


Valborgsmässoafton i Sverige. Ser framför mej alla våreldar som brinner och hör inom mej manskörerna sjunga sin hyllning till våren... En tradition som jag ibland kan längta efter att återuppleva. Här i Grekland finns inget sånt, men imorron är det första maj och då ska det först demonstreras och sen försöker alla ta sej ut i naturen för att grilla, inte så dumt det heller.

Har haft lektion idag med min elev som lär sej svenska, efter ett uppehåll på några månader. Men nu är det dags för repetition för i slutet av maj ska han skriva det prov i svenska som heter Swedex. Sen ett par år tillbaka kan man alltså tenta svenska språket i utlandet, på de europeiska nivåerna A2 och B1 och det sker i samarbete med Folkuniversitetet. I Grekland kan man tenta i Aten och Thessaloniki. Bra för de svenskar eller greker som vill ha ett papper på att de kan svenska. Läs mer på www.swedex.info

Gillar egentligen inte alls att undervisa, det är helt enkelt inte min grej. Och det är minsann inte lätt att lära ut ett språk som svenska som har så många undantag från alla grammatiska regler! För att inte tala om alla dessa långa och korta vokaler, dom är minsann knepiga för utlänningar. Grekiska är faktiskt lättare, tro det eller ej, för där finns det klara regler att följa... Men min elev som är 17 år är duktig och ambitiös så det ska nog gå bra.

Trevlig valborgskväll på er alla därhemma!

Andra bloggar om: , ,

3 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Jag gick en nybörjarkurs i "Nygrekiska" Och fdet jag misnns är att när jag trodde jag hade kommit på lösningarna... då ändrade man i reglerna. Detta var så längesedan att exemplen hunnit blekna, men jag minns att det var det där med att använda han och hon framför saker. Skulle verkligen vilja hoppa på en kurs igen, men nu finns ingen.

Jag lärde mig i alla fall alfabetet, att tala om mitt namn, var jag bodde och enklare fraser. Allt är borta! Synd.

Anonym sa...

Ja här blev det inte mycket till majfirande... sängläge med dunderförkylning. Inte ens chalmerscortegen orkade jag ta mej ned till. Så tyvärr får du inget inlägg av mej därom. Och inte heller har jag gjort Tiropita men iaf lagt ut recept på bloggen. Ska bli kul att se när du får gjort dina.
Ha det gött...

Grekland nu sa...

Simone - bra försök i alla fall att lära dej grekiska! Kanske får du nån ny chans.
Marlene - tack för receptet, ska bevara det tills orken faller på - och krya på dej!