Sidor

måndag 7 april 2008

Vårstädning på gång



Undrar om ordet "vårstädning" finns längre i den svenska vokabulären?? Kommer i alla fall ihåg från min barndom att min mamma höll hårt på att vårstäda och höststäda, och då skulle det fejas minsann...

Här i Grekland heter det kanske inte vårstädning precis, men fenomenet finns i allra högsta grad!! Så här två veckor före stilla veckan så är det HÖG tid att vårstäda för alla duktiga husmödrar (jo, det är en kvinnlig syssla, har aldrig sett nån annan man än min egen att skaka mattor...) - och då menar jag STORSTÄDNING, inte lite putsande här och där. ALLT ska tvättas, vädras, gnidas och putsas. På varenda balkong hänger det gardiner och mattor, och det pratas städning morron middag kväll när kvinnor träffas...

Ibland tror jag den här vårstädningsvirusen smittar, för börjar den ena grannen så följer snart den andra efter, och ibland drabbas även jag, det måste erkännas... Men i vår tänker jag gladeligen skylla på att jag är sjukskriven, här ska inte tvättas några gardiner inte. Nån vecka före påsk får övriga familjemedlemmar gärna byta till ett par ljusare och tunnare mattor i vardagsrummet, städa balkongen och lägenheten på ett högst NORMALT sätt - och sen så ska jag ta fram lite påskkycklingar och målade ägg. Det blir nog så bra så...

Andra bloggar om: , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Oj då... jag trodde det var sommar städning. Här hemma dansar vren och vintern hambo med oss. Gillar din bild och blir alldeles salig när jag ser det vita hänga nedför husväggen. Vindstilla!?

Musikanta sa...

Hemma i mitt föräldrahem kom varje fredag fru Karlsson och vände upp och ner på huset. Det var udnerbart att komma hem från skolan och allt luktade fräscht och gott.

Tyvärr har det aldrig funnits någon fru Karlsson i mitt vuxna liv. Om jag någon gång skulle få så mycket pengar att jag inte visste var jag skulle göra av dem skulle jag anställa en fru Karlsson varje vecka.

Nu städar jag bara när jag inte står ut längre. Det brukar bli var 14 dag ungefär.

Madicken sa...

Vårstädning blir det i sommarstugan så småningom när vattnet är påslaget igen. Det är ganska trevligt att skrubba med såpa och tvätta upp alla sängkläder för då vet man att sommaren väntar..Och gott luktar det :-)

Grekland nu sa...

Ja visst är det underbart när det luktar rent - och särskilt såpalukten är oslagbar, den saknar jag här i Grekland - men att tvätta alla gardiner och mattor två gånger om året som man gör här tycker jag är lite överdrivet... Och visst vore det bra att ha en "fru Karlsson" som gör jobbet. Faktum är att många av mina grannar och vänner har städhjälp varenda vecka, och då är det albanskor (i Naousa) eller filippinesiskor (i Aten) som gör såna jobb. Allt svart som natten, förstås...

Anonym sa...

När jag läser dina ord i kommentaren i om Såpa minns jag hur jag sprang med svägerska och make från den ena supermarketen till den andra och in i minsta lilla affär och viftandes och förklarande att jag vill ha någor grönt kletigt av tallbar perfekt till rengöring... ordet såpa måste ju ändå komma från "sapouni" och i detta land med elata-skog kunde jag inte och kan fortfarande inte förstå att det inte finns grönsåpa.
Nu sticker jag bort till Simela och frågar.

Grekland nu sa...

Nu när du säger det så kommer jag ihåg att även jag letade efter såpa när jag flyttade hit- utan resultat förstås...Däremot blev jag förvånad över att det fanns ett så ENORMT stort utbud av alla andra sortes rengöringsmedel, däribland många sorters klorin - vilket ju är ett universalmedel här tyvärr...

Anonym sa...

Kan bara skratta åt minnet, när jag städar med svägerskan... kalitera me chlorini... yia afto... kai me afto pai chlorini, kai valle ligo chlorini eki... etc.

Anonym sa...

Hejsan, nu är jag i städtagen igen ;)
Nä, jag blev lite fundersam på det där med såpa och grekland och googlade lite. Till slut kom jag fram till att det heter "soft soap" på engelska och så småningom hamnade jag på denna adress http://www.colgate.com/app/MurphyOilSoap/US/EN/Products/OriginalFormula.cwsp
med en produkt som skulle kunna liknas vid vår svenska såpa, och kanske det finns större möjligheter att få tag i något som liknar detta i grekland. Håll ögonen öppna efter "soft soap" och berätta om du hittar något.