Sidor

onsdag 28 maj 2008

Grekiska ljud



Det LÅTER så mycket här i Grekland jämt. Alltid är nåt som hörs, vill man "höra" en riktig tystnad så måste man åka långt upp i bergen. Fast helst då inte på sommaren när det är för torrt och varmt, för då gnisslar syrsorna frenetiskt...

Hela natten igenom är det ett fasligt liv på den kattkoloni som slagit sej ner på vår bakgård. De jamar och YLAR mest hela tiden - och så rätt som det är så brakar det till, för då är det några katter som ryker ihop så det smäller om det. I natt blev jag så irriterad på dom att jag gick ut på balkongen och försökte kasta klänypor på dom för att de skulle sluta. Men icke...Den söta katten på bilden hör inte till den kolonin, den hittade jag idag när jag gick en liten promenad längs floden.

Och i morse kom "ο παλαιατζής" och körde förbi med sin bil och sin megafon. Hur ska man kalla honom på svenska, tro... lumpsamlare kanske eller skrotsamlare... det är i alla fall en person som kör omkring hela dan och skriker i megafonen att han samlar allt järnskrot, alla gamla trasiga köksmaskiner, element och mer därtill, dessutom erbjuder han sej att rensa förråd och ta hand om sånt man inte vill ha. Inte så dumt, egentligen. Vad han själv gör sen med sakerna är en gåta, det måste jag nog ta reda på...

I vilket fall som helst så blir det ett fasligt oväsen när han far förbi några gånger i veckan (hann med nöd och näppe få en bild på bilen uppifrån balkongen). Då och då passerar även bilar som säljer trädgårdsmöbler, lakan och mattor. Och lite senare på säsongen kommer också bilarna som säljer vattenmeloner. Alla skriker högt och ljudligt ut sina erbjudanden så man inte ska missa nåt.

Det vackraste ljudet av alla just nu står koltrasten för! Varenda kväll sjunger den otroligt vackra och oändliga serenader från grannens tak, högt och starkt- det är en fröjd att lyssna på den. Tur att det finns njutbara ljud också...

9 kommentarer:

Anonym sa...

Åh...... jag som ville hem och vila öronen från alla ljud och så blir jag påmind igen och LÄNGTAR tillbaka.
Det är sant, det finns så många ljud. Bussarna som far förbi på gatan pyser från tryckluften och det pyser ungefär var 10 sek. Det är ett jobbigt och högt ljud. Angående försäljarna så hade jag svårt att höra vad alla så ibland undrade jag vad som stod på men det var "bara" en försäljare eller kanske skrothandlaren som kom.
Jag tror det är påfrestande att leva i en stad och att man blir stressad av alla ljud, medvetet eller omedvetet.
Jag håller med om att det är ljuvligt att komma utanför stan, det både luktar gott av naturen och är tyst.

Madicken sa...

Apropå grekiska ljud ja..När vi en vår bodde några nätter i Skandinaviska kyrkans lägenhet så väcktes vi alltid tidigt av en stenkross som skulle demolera en byggnad i närheten. I Patras undrade vi om greker aldrig sover eftersom trafiken var lika intensiv på natten som på dagen. På ett annat hotell väcktes vi brutalt av kyrkklockorna eftersom kyrkan låg alldeles bredvid...

Evas blogg sa...

Nu har jag läst igenom din blogg och tycker verkligen mycket om den. Så härligt att få se bilder från Grekland. Verkar som om du haft en jobbig sjukdomstid bakom dig. Varmt lycka till med fortsättningen. Hälsar Eva i Jämtland

Grekland nu sa...

Ingegerd - Ja, det finns verkligen många fler ljud - eller kanske man ska säga oljud - än jag skrivit om, särskilt i stora städer. Ibland när jag är i Sverige och ska sova och det är absolut tyst - ja, då känns det som om det slår lock för öronen och då kan jag inte sova för det...aldrig är man riktigt nöjd!
Madicken - det där med trafiken som aldrig slutar ens under natten undrade jag också över i början, men det är nog helt enkelt så att många greker liksom vänder på dygnet.
Eva - välkommen till min sida! Jag har kikat in på din också några gånger, Jämtland är en härlig plats. Tack för din krya-på-dej hälsning!

Marianne sa...

Ljuden på dagarna blir mer störande om man inte har fått sova gott på natten. Försök spola vatten på katterna så kanske de flyttar. Inte så bussigt kanske, men ni måste ju få sova.

Annars älskade jag de där ljuden av försäljare som kom med sina vagnar och bilar när vi bodde i Istanbul. Vi bodde på en ganska lugn gata utan alltför mycket genomfartstrafik, så försäljarna och skrotsamlarna gjorde bara att det levde upp. Här har vi ingenting sånt.

Här var det däremot fest någonstans i natt och de spelade arabisk musik på ganska hög volym. Genomträngande flöjter är inte så skoj när man försöker sova. Festen var i alla fall slut någon gång vid fyra i morse så då blev det lugnt ...

Musikanta sa...

Det låter som om du får komma hit och hälsa på mig i min lilla by på landet och vila upp dina öron om du kommer hem någon gång.

Här är det enda ljud som stör "Hemglass" biltuta varje onsdag. Å andra sidan påminns man ju om att det är onsdag och det kan ju vara bra.

Kyrkklockorna ringer också varje lördag kl. 6 till helgsmål. Men de ringer snällt och stilla så det är ju inte precis störande.

Annars är det bara några bilar per dag som åker förbi för att lämna barn på dagis förutom de som bor här. Ingen genomfartstrafik på vår lilla gata.

När jag går på min morgonpromenad hörs absolut ingenting utom något enstaka flygplan då och då i luften och fåren som bräker i hagen när jag går förbi.

Ta gärna med dig "skrothandlaren". Han kan få kaffe om han röjer ut vårt garage och tar med sig minst hälften som finns där!

Grekland nu sa...

Ska prova det där med vattnet nån natt om det blir för jobbigt, har fått det tipset av andra också så det kanske är effektivt. Det är ju vildkatter det handlar om så jag tycker nog inte det gör nåt om de flytta nån annanstans...
Angåend andra ljud av försäljare och sånt, så stör de mej inte längre, har vant mej vid att det aldrig är riktigt tyst. Bara man får sova!

Grekland nu sa...

Tack för erbjudandet Musikanta! Låter ljuvligt, i alla fall som omväxling. Jag ska säga till skrothandlaren nästa gång han kommer med sin megafon...

Anonym sa...

Härligt att se din beskrivning av grekiska ljud. jag bor själv mitt inne i smeten i thessaloniki så jag vet precis vad du talar om! särskillt dessa katter! maken till oljud får man leta efter...