Sidor

måndag 26 maj 2008

Rusningstid...


"Rusningstid är den tid på dagen då trafiken står alldeles stilla".

Det här visdomsordet läste jag i det kyrkoblad som Skandinaviska kyrkan i Pireus skickar ut och som kom till mej häromdan. Började fundera på vad det egentligen betyder...

Kan det vara så att när man rusar på för fort - ja, då blir det ibland totalstopp, man fastnar, man blockeras, man utvecklas inte mer, man går in i väggen. Om man håller en lugnare takt så går det kanske inte så fort, men det går i alla fall framåt.

Under det halvår ungefär som jag varit sjukskriven sedan operationen känner jag mycket tydligt hur jag har bromsat upp, hur jag nu tar allting mycket lugnare. Normalt sett är jag en person där det mesta går i turbofart - även när det egentligen inte behövs... Kanske det ibland behövs en sjukdom eller en livskris för att man äntligen ska få stopp på sej själv. Under den här perioden har jag på ett märkligt sätt känt mej lugn och till och med nästan rofylld, jag brådskar inte och jag njuter av ögonblicken på ett helt annat sätt. (Fast vi får väl se om det här håller i sej sen när krafterna återvänder...då är nog risken stor att jag speedar upp farten igen...)

Är det nån som har en annan tolkning av visdomsordet?

Nu när det äntligen börjar svalka av lite (var 31 grader varmt idag) så ska jag ta mej - en lugn! - promenad bland fruktodlingarna...

Andra bloggar om: , ,

6 kommentarer:

Musikanta sa...

Det visdomsordet är verkligen något att fundera över. Jag tycker att det är underbart att vara pensionär och ha en möjlighet att ta det lugnt emellanåt.

Jag har haft en ganska hektisk vecka - men idag har jag inte gjort någon nytta alls! Bara tagit det lugnt, gått promenad, solat mig lite och läst lite i "Strålande solar". En underbar dag.

I morgon känner jag att jag nog orkar med att göra ren bilen inuti. Det var väl ett halvår sen sist. Och SMHI spår att det blir sol i morgon också - härligt! :-)

Grekland nu sa...

Tycker det är jättebra om man vissa dar inte gör nån nytta alls och bara mår bra...men i den stressiga tillvaro många lever i så är det kanske svårt. Men de flesta borde unna sej åtminstone korta "onyttiga" stunder i alla fall - och det utan att känna skuld!

Musikanta sa...

"Tusen strålande solar" menade jag förstås. Jag kände att det inte stämde riktigt när jag hade skrivit det. Tänk att jag inte kunde komma ihåg titeln ordentligt trots att jag nästan läst ut boken. Just nu är den förskräckligt sorglig.

Grekland nu sa...

Vem är författaren till boken du läser och vad handlar den om? Samlar på lästips inför sommaren i Sverige.

Musikanta sa...

Det är Khaled Hosseini som är författare. Han har också skrivit en bok som ALLA har läst, Flyga Drake. Böckerna har fått fantatiskt fin kritik och handlar om livet i Afghanistan under de sista decennierna.

Men det är ingen särskilt rolig läsning. Böckerna innehåller mycket tragik och våld mot kvinnor etc. Samtidigt är det inte helt hopplöst - inte slutet i alla fall, och det är ju alltid en tröst.

Om du vill ha riktigt trevlig läsning ska du läsa "Berlinerpopplarna" och uppföljaren "Eremitkräftorna" av succéförfattaren Anne B.Ragde. Jag hade många sköna lässtunder med de böckerna.

Grekland nu sa...

Tack för tipsen, ska behålla dem tills jag kommer till Sverige i sommar. Har redan tänkt läsa Flyga drake i sommar, men visste inte att han även skrivit den andra boken. Läser just nu böcker på grekiska, men det är en annan "vila" att läsa på sitt eget språk!