Sidor

fredag 19 september 2008

Karnevalstoner vid fel årstid

Fredag igen (var det inte det alldeles nyss?), tiden den bara rusar iväg. Och fredag betyder för oss bloggare ett fredagstema som Petra hittat på. Den här gången vill hon att vi ska sätta in en video med en sång som representerar den plats där vi bor.

Hm, jaha, sång från Naousa? Nja, det vet jag inte om det finns. Kanske en sång från Grekland istället, men då är frågan: vilken sång?? Den grekiska sångskatten är oändlig. Det finns så många underbara sånger att det blir omöjligt att välja en som kan representera landet. Tänk bara på rebetikomusiken, på Hadjidakis och Theodorakis, på all nyskriven "entexno"...

Nej, istället får det bli en snutt med nåt helt annat. Nåt som är absolut unikt för Naousa. Det är ingen sång, men det är musik och dans. Det är "boules och genitsari" som dansar nizamikos, alltså de dansgrupper som hör till Naousas alldeles egna speciella karneval (skrev ganska många inlägg om detta i februari). Känns lite konstigt att visa det här på fel årstid, för det är så otroligt förknippat med karnevalstiden, men det får gå ändå...

Instrumenten heter zournas och daouli. Kanske ni tycker det låter lite gnälligt och jobbigt?? Förstår er, för så tyckte jag också förr, särskilt när jag bodde i Sverige och maken satte på nån kasett med den här musiken. Vilket oväsen, ska det där kallas musik, tyckte jag... Men det var innan jag upplevt det hela live. Kan lova att det är nåt helt annat att höra musiken när man även ser dansarna framföra sina olika danser i en speciell ritual på gator och torg.

Just den här dansen är en av mina favoriter. När eleverna som går sista året på gymnasiet en natt under karnevalen går runt till sina lärare (ungefär som vi på min tid gjorde på lucia) , tillsammans med två musiker, och de drar ner oss yrvakna på gatan för att dansa, då brukar vi snubbla runt i just den här dansen...

6 kommentarer:

Marianne sa...

Härligt! Jag har ju efter några år i de här delarna av världen lärt mig att älska zourna. Det väcker någon liten rebellisk dansådra. Men visst var det gnälligt i början.

Kul det där med att eleverna kommer och drar ut lärarna på gatan för att dansa! DET är en sed jag tycker ska sprida sig. Tänk så roligt!

Fritt ur hjärtat sa...

Vad roligt med en så lokal tradition!! Visst tycker jag musiken låter sådär,, men man förstår stämningen och helheten måste vara fantastisk! Mina vänner tycker jag är galen som spelar Grekisk musik hemma frivilligt:-) Det är dock mer traditionellt.

StrandMamman sa...

Besöker din sida för första gången, återkommer gärna. Hälsningar från en fredagsbloggare!

nina sa...

Vilka fina dräkter de har! Och jättekul sed att dra ut lärarna att dansa, kan tänka mig att det inte är alltför lätt att hänga med när man är nyvaken. ;-)

Det är klart att det blir stor skillnad att lyssna på musiken på kassettband och med dans till, det är samma sak här i Costa Rica med all paradmusik som spelas vid festligheter. Inget jag lyssnar på hemma men kul att se live.

Grekland nu sa...

Marianne - Kul att du också lärt dej tycka om den här typen av musik. Även hos mej spritter det i benen när jag hör den...
Och visst är det kul när eleverna kommer. Det blir inte mycket till sömn den natten för man ligger halvvaken för att i tid höra tonerna från zourna och daouli (de hörs ju som tur är på långt håll!), så man hinner få på sej några kläder.
Fritt ur hjärtat - Vadå galen som spelar grekisk musik?? I varje land finns det ju musik som är "dålig", men mest handlar det väl om ovana att lyssna på andra tongångar när man säger så. Stå på dej du!
Strandmamman- välkommen tillbaka!
Nina - ja, det är säkert så med många länders folkmusik att de måste upplevas på plats.

Lullun sa...

Måste bara berätta; min son på 4 år kom som i ett jihu när han hörde musiken spela, sedan kom han tillbaka flera gånger för att se lite till. Så han gillade det garanterat! :-)