Sidor

onsdag 3 december 2008

Kejsarens nya kläder?




Igår kände jag mej litegrand som pojken i sagan om Kejsarens nya kläder, han som skrek att kejsaren är naken... Var på högtidlig vernissage igårkväll av en konstutställning från det statliga moderna museet. Ett antal verk från den första Biennalen för Modern Konst är ute på resa för att visas för oss "på landet".

Och visst, det är väl jättebra att det kommer såna utställningar till oss i lilla Naousa. Men jag blev ändå konfunderad - vadå, är det här konst?? Gick runt där i lokalen och tittade på verken, mest var det fotografier som inte berörde mej ett skvatt, sen var det ett stort tecknat verk där texten i pratbubblorna var på ryska...

"Alla" var där förstås. Borgmästaren, landshövdingen, nån från kulturministeriet och alla andra kultursnubbar. Det talades varmt för detta fantastiska initiativ och denna otroliga utställning där konstnärerna inte bara var från Grekland utan även från andra länder...bla bla bla.

Men hallå, hade jag lust att ropa, vad är det här! Vem är det som bestämmer att just det här kallas för konst?! Eller är det bara jag som inget fattar? Hade tänkt att fotografera nåt av verken, men inte ens det kände jag för. Så det fick bli en bild på den estetiskt mycket vackrare buffén istället...Och den andra bilden visar hur folk står och pratar, men nästan ingen tittar på konstverken.

Nej, då var avslutningen på kvällen trevligare, tillsammans med väninnan K. drack vi en kopp te på hotell Hagiati, där granen var klädd och det sprakade i den öppna spisen.

Andra bloggar om: , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

...ett spel för galleriet! :)

Anonym sa...

Jaa, men precis.....
Så många gånger man varit på dessa "högtidligaskitförnäma" vernissager,,,,Kommer inte på det där talesätt om "konstbetraktarens öga", just nu.
Efter god sömn, upptäckte jag det där med awarden: vilken kul grej!
REAKTIONER!
Passar så bra till dagens inlägg hos Dig.
Så, glöm det jag skrev tidigare om good feeling,jag tror nog att mina bloggisar klarar av "rovdjuret" alldeles utmärkt.
Hagiati låter underbart, öppen eld, med god väninna, skönt att det slutade så!
kram

Musikanta sa...

Tröttnade på att läsa konstvetenskap när jag hade tagit mina 40 poäng. Tyckte att "konsten" efter 1950 inte var någonting att hänga i julgranen. Tacka vet jag de gamla fantastiska målarna! De kunde verkligen sitt jobb!

Även Picasso och hans kompisar var ju mycket skickliga tecknare t.ex.

Inte tycker jag att det är konst när man stänker lite färg på en duk lite hur som helst som en del "konstnärer" gör och kallar det KONST...