Sidor

tisdag 2 december 2008

Planet-träff


Vilken syn! Igår hade halvmånen, Venus och Jupiter träff med varann på himlavalvet och det var en syn för gudar. De var SÅ nära varann att det första man kom att tänka på var den turkiska flaggan...ni vet den med månskäran och stjärnan.

Maken samlade snabbt ihop ett gäng intresserade elever och andra personer och vi beskådade fenomenet på nära håll med ett stort teleskop, uppställt på en takterass mitt i stan. Fast det var minst lika imponerande med blotta ögat, måste jag nog erkänna. Fenomenet syntes över hela världen igår, var den nån mer som såg konjunktionen??

Familjens "stjärnfotograf" (minstingen) tog den här bilden med sin enkla digitalkamera och med hjälp av en kikare. Venus befinner sej alldeles nära månen och Jupiter en bit upp till höger, som ett litet dammkorn. I verkligheten lyste de förstås ännu starkare än vad som syns på den här bilden...

Andra bloggar om: , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Att du lyckades fånga det på bild! Här såg det ut som om månen vilade på en av planeterna, eller som om dom satt ihop!

Beundrade allt medan jag satt fast i en bilkö, så hade tyvärr inte chansen att ta något foto..

Anonym sa...

Vad fint du har lyckats fånga det på bild! Jag missade det tyvärr totalt, men det var ju mycket om det på turkiska nyheterna igår, som du säkert kan tänka dig. :)

Anonym sa...

Det där med planeter och astronomi är ju sååå intressant.
Vilken tips,att ta bild på stjärnorna med digitala, det ska jag testa på fredag.
Förlåt, kom ju av mig pga. himlen. Jag skulle ju tacka för utmärkelsen jag fick av Dig.
Det är ju ära att Du tänkt på mig...Har nog aldrig fått sådant.
Vad föreställer awarden, Tupp?
Ros?
Vilket som , nu har jag skickat vidare till 7.
Ha en god fortsättning på december......
kram m a k i

Musikanta sa...

Tyvärr var det nästan total dimma här igår så några stjärnor eller någon måne syntes inte till...

Roligt att få se ditt foto på företeelsen i alla fall!

Madicken sa...

Så fint! Här var och är det tyvärr tjock dimma :(

Grekland nu sa...

Fransyskan, kul att du såg fenomenet i alla fall, även om det var från en bilkö. Och det där med att det såg ut som om de satt ihop stämmer bra, för Venus försvann så småningom bakom månen, det blev alltså en sorts planet-förmörkelse!
Laura - haha, kan tänka mej att turkarna gillade det här...
Maki - jo, det kan gå att ta bilder även med enkla digitakameror. Den här är som sagt tagen genom en kikare och av min son som är betydligt stadigare på handen än vad jag är.
Musikanta och Madicken - typiskt att det skulle vara dåligt väder hos er, för såna här fenomen är rätt sällsynta. Här blev det molnigt bara ett par timmar senare, så vi hade tur.