Sidor

fredag 27 mars 2009

Om jag vann tio miljoner kronor


Så var det då dags för fredagstema igen. "Vad jag skulle göra om jag vann 10 miljoner kronor" vill Erica att vi skriver om idag och det är hennes sista temaförslag.

Ojojoj, jag måste väl erkänna att det första jag skulle göra - om nu pengarna liksom damp ner från ovan - är att hoppa omkring som en tok och tjuta som en liten gris av lycka. För hur det än är med det där att lycka inte kan köpas för pengar osv, så skulle tio miljoner inte sitta helt fel om man säger så...olycklig av att ha dom tror jag i alla fall inte man blir!!

Första kvällen skulle jag ta med mej släkt och vänner ut på en trevlig taverna, helst med levande musik, och där skulle vi äta, dansa och fira mest hela natten - för en gångs skull utan att behöva sitta och kalkylera hur stor notan blir...

Och sen, när jag lugnat ner mej efter nattens utsvävningar, så dyker nog den ordentliga smålänningen i mej upp. Den brukar inte vara långt borta. Och då är det noggrann planering som gäller, här ska inte slösas hur som helst inte. Har man varit tvungen att hålla hårt i slantarna nästan hela livet, och varit mer lik Spara än Slösa, så är det inte så lätt att plötsligt börja slänga pengar omkring sej hur som helst!

Och då tror jag nog att det får bli ett köp av ny bostad. Man kan lugnt säga att vi vuxit ur den lägenhet vi bor i, så det första får bli en RYMLIG bostad. Behöver alls inte vara en villa eller eget hus, nähä, går så bra så med en lägenhet, jag har inga krav på lyx. Kanske i ett hus som det på bilden, med balkong som har utsikt mot slätten. Eller med utsikt mot berget (det var det där med min svaghet för utsikter...), det går bra det också.

Som god (grekisk) förälder så bör man ju dessutom investera i ytterligare minst en bostad med tanke på barnen. Och sen vore det förstås inte så dumt med en sommarbostad eller nåt liknande i Sverige. För att nu inte tala om en ny stor TV - och ny bil!! Våran kära gamla Volvo har snart gjort sitt, så en ny bil som inte låter och skramlar så förgjordat vore inte fel. Sen vill jag ju gärna resa förstås, till världens alla hörn...

Hm, kan jag kanske be att få 20 miljoner istället? Tror inte de där tio räcker så långt. Men strunt samma, eftersom jag nog aldrig får se röken av så mycket pengar på en gång, så slipper jag ju också problemet med vad jag ska göra med dom. Men det var kul att dagdrömma en liten stund!

5 kommentarer:

Erica sa...

Det låter som en jättehärlig dröm! Och visst är det roligt att kunna drömma sig bort ibland om vad man skulle göra om man helt plötsligt vann storvinsten :)

Hoppas du får en bra helg!

Anonym sa...

Ha ha, det jag tror vi alla insett idag när vi skrivit om dagens tema är att om man inte spelar på lotto lär vi aldrig vinna några 10 miljoner ;-)
Jag vet faktiskt inte hur långt 10 miljoner skulle räcka när man väl började köpa bostäder lite här och var - ja, en bostad kostar väl minst en miljon så kanske 10 nya bostäder?? Hur är bostadsmarknaden i Grekland - är det lika dyrt som t.ex Spanien där löner absolut inte är i nivå med bostadspriserna...
Trevlig helg!

leopardia sa...

Men visst är det det, kul att dagdrömma en stund, menar jag!

Taina sa...

HAHA! Så kan man ju också tänka, att inte vinna så har man ett bekymmer mindre ;)
Men visst är det väl härligt med lite vardagslyx ibland?
Ha en fin helg!

Grekland nu sa...

Erica - visst är det tur man får drömma, bara man inte fastnar i en drömvärld...
Petchie - tror inte tio miljoner kronor räcker till så värst många bostäder ens i Grekland för priserna ligger även här, precis som i Spanien, långt över lönenivån
leopardia - mm, det var lite kul..
Taina - det är lite konstigt med pengar för de skapar ju problem när man inte har dom, men även att ha MYCKET pengar kan ju ge problem. Lagom är väl bäst kanske (så det vore inte så dumt att vinna en liten lagom summa...)