Sidor

söndag 13 december 2009

Lucia, snö och skinka




Ena luciafesten är avklarad, den stora och "riktiga". Igår kväll i Thessalonaiki. Många gäster, stort luciatåg, dans kring granen, tomtebesök, fiskdamm, bokbord, glögg, lotterier (och jag vann pepparkakshuset!). Allt var precis som det ska vara på en jul-och luciafest.

Men ingen rast och ingen ro. Nu ska jag fixa till här hemma för kvällens lilla glöggfest. Vädret är passande, bara fyra grader ute och snön lyser vit på bergets topp. Skidanläggningen öppnar idag och det behövs snökedjor för att kunna köra dit upp, sägs det.

Och skinkan har lagts i sin balja för att rimmas. Vatten, en halv liter salt, en och en halv dl socker till en skina på 3,7 kg. Nu ska den ligga där, på balkongen, till dan före dopparedan...

Trevlig luciadag på er alla världen runt!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

11 kommentarer:

Ingegerd sa...

Så trevligt det låter med luciafirandet. Det hade varit riktigt roligt att få vara med. Jag tror det hade känts lite exklusivt. Så roligt att ni håller fast vid traditionerna. Snön på berget ser underbart ut. Undrar om den finns kvar i slutet av mars?

Eva Henriksson sa...

Hemrimmad skinka!!!!!
numera kokar jag den inte ens....bara griljerar!!!!
Det är både billigt och lika gott med den färdigköpta.

Grekland nu sa...

Ingegerd - Det känns lite extra nostalgiskt när man firar nåt så typiskt svenskt utomlands. Hade varit roligt att ha dej där!
Eva - Jag köpte färdig skinka jag också när jag bodde i Sverige, men här finns inte rimmad skinka att få tag på, så jag var tvungen att lära mej att göra det själv. Och det är ju lätt som en plätt, det enda som är viktigt är att man börjar i god tid, dvs ca tio dar före jul.

Marianne sa...

Så vackert med snön på bergstopparna! Och vad gott med skinka ...

perrygeorg sa...

Συγνώμη για τα Ελληνικά, αλλά τα Σουηδικά μου δεν είναι καθόλου καλά...
Είμαι παντρεμένη με Σουηδό και ζούμε στην Αθήνα. Μια και δεν μπορούμε α βρούμε julskinka (και αυτό στο ΙΚΕΑ δε μας αρέσει), διάβασα με ενδιαφέρον ότι φτιάχνετε το δικό σας. Τι κομμάτι κρέας ζητάτε από τον κρεοπώλη; Και μετά απλά το αφήνετε στην άρμη 10 μέρες;
Να είστε καλά, μου αρέσει πολύ το blog σας!

Σπυριδούλα

Grekland nu sa...

Σπιριδούλα - Χαίρομαι που βρήκες το μπλογκ μου! Όταν παραγγέλνω το χειρομέρι ζητώ ένα μπούτι, 3-4 κιλά περίπου, και λέω στον κρεοπώλη να το κάνει στρόγγυλο και να το δέσει με σχοινί, όχι δίχτυ. Μετά ετοιμάζω 5 dl αλάτι και 1,5 dl ζάχαρη σε ενα μπολ. Βάζω λίγο από το μείγμα στις "τρύπες" που έχει το μπουτι, και το αφήνω για μερικές ώρες. Στη συνέχεια γεμίζω τον κουβά με νερό και το υπόλοιπο μείγμα αλατιού και το αφήνω έτσι για 8-10 μέρες, στο ψυγείο (ή στο μπαλκόνι αν κάνει κρύο). Και μετά είναι έτοιμο για ψήσιμο στο φούρνο. Είναι πολύ εύκολο, απλώς θέλει περίπου δέκα μέρες προετοιμασία. Καλή επιτυχία!

Musikanta sa...

Så fantastiskt vacker utsikt över det snöklädda berget!

Och vilken tur att vinna ett helt pepparkakshus. Jag har försökt göra ett sådant en gång i mitt tidigare liv, och har fortfarande kvar ärret på min hand efter det smälta sockret...
Kram/M

Grekland nu sa...

Musikanta - oj, oj vilken otur att bränna sig så av smält socker! Har aldrig gjort något pepparkakshus och ska nog inte försöka mej på det heller... Utsikten över bergstopparna gillar jag också! Solen låg på just då och gjorde det hela ännu vackrare.

perrygeorg sa...

Ευχαριστώ για τις οδηγίες, φεύγω για τον χασάπη! :-)

Σπυριδούλα

Karin sa...

Tack för "beskrivningen" till skinkan! Kanske ska jag våga prova det denna julen. 10 dagar innan alltså....tur att det finns påminnelsefunktion i datorns kalender :-)

Grekland nu sa...

Jag tycker absolut att du ska pröva, det är inte svårt alls! Men det är två månader kvar, så du kanske måste "påminnas" igen...?