Sidor

söndag 9 maj 2010

En helg i Bulgarien

Tala om att rensa huvudet från allt vad ekonomisk kris heter. Har nästan bara hört fårens bräkande, tuppens galande och åsnans iiiiande i tre dar. Inte sett på TV, inte sett en dagsidning, inte haft internet. Jorden hade nästan kunnat gå under och vi skulle ingenting ha märkt.

Vi åkte alltså till Bulgarien i fredags och har just kommit tillbaka. En liten lillsemester med maken, ordnad av undertecknad som en försenad namnsdagspresent (han hade namnsdag i september...). Målet för helgen var den lilla byn Marikostinovo, bara sju km innanför gränsen. Drygt 20 mil från Naousa, alltså en lite lagom week-endresa.

Där öppnades för en vecka sen ett fint gästhus med bara åtta bäddar som heter Ladina. Ett engelskt par (där kvinnan bott några år i Sverige och alltså pratar flytande svenska) har just fått huset renoverat och klart och vi var bland de första gästerna.

Men det var inte så lätt att hitta gästhuset i byn och vi försökte fråga oss fram. Engelska? Nix, det gick inte alls. Grekiska? Ja, det gick liite bättre. En dam vi frågade körde till och med upp sin gamla tandlösa mamma som knappt kunde gå från middagsvilan för att hon, som kunde lite grekiska skulle kunna hjälpa oss. Och efter att ha engagerat nästan halva byns ytterst vänliga befolkning lyckades vi hitta rätt.

I denna lilla gudsförgätna by, där vissa vägar knappt är farbara, går livet sin gilla gång i slowmotion. Ungefär som i Grekland på 60-talet. Får och getter går och betar i byns utkant (och vi åt ljuvligt god yogurt från byns getter).


Storkar flyger fram och tillbaka. Och bygger bo på stolpar.

Och som sagt, åsnor är det gott om. Den här står och vilar eftersom det är söndag (och kollar nyfiket in nykomlingen) men annars hjälper alla åsnor till i jordbruket.

Den här idylliska och vackra utsikten hade vi från vårt fönster. Gästhuset har också egna höns utanför grinden som värper ägg till frukostbordet.

Sen är ju hela södra delen av Bulgarien känt för sina heta källor och hälsobad. Det kommer hett vatten från jorden nästan överallt. Så maken fick sitt lystmäte i källor som höll en temperatur på ca 75 grader. Men på bilden är det kvinnorna som nakna gått i det heta vattnet. (Själv avstod jag, höll mej till fotograferandet istället).

Den som inte vill bada i ordnade små bassänger kan bada gratis lite varstans. Det är det varma vattnet som ryker.

Vi tog förstås också en tur till staden Sandanski. Grekernas shoppingstad framför andra eftersom allting är billigare än i Grekland. Man shoppar på en stor gågata med affärer och vackra träd (just då regnade det).

Sen finns det en enormt stor och fin park med konstgjord sjö.

Vi åkte också till den lilla staden Melnik, som ligger i en ravin. Fina hus, känd vinproduktion och gott om restauranger.

Och en hjältemodig kämpe (modell jätte) från något krig stod på sin plats.

Idag när vi skulle åka hem tyckte jag att jag kom på en bra idé. Istället för att åka direkt tillbaka till Grekland så föreslog jag att vi skulle åka västerut via FYROM (dvs Makedonien som alla kallar det för utom vi som bor i Grekland...) och därifrån in i Grekland. Kul - ytterligare en ny plats!

Så vi åker ca 25 km till gränsen mellan Bulgarien och FYROM. Vi passerar genom fyra olika gränskontroller och när vi kommer till den femte och sista så frågar polisen efter "the green card". Vadå, tänkte jag, är det nån sort uppehållstillstånd? Nä, för bilen, säger snuten. Och jag tar fram bilens registreringskort som är grönt. Nix, fel det också. Till slut visar det sej att vi skulle haft ett sorts grönt tillstånd för att köra in i landet (det måste alla EU-medborgare ha). Visst kan vi skaffa det hos honom, säger han glatt - men det kostar 50 euro...

Ridå. Gränspoliserna skickade oss sen fram och tillbaka mellan de olika gränskontrollerna och tullen en stund, innan de äntligen släppte iväg oss och vi kunde återvända samma väg genom Bulgarien som vi kommit. Och sen vidare över gränsen mot Grekland.

Det var en avkopplande helg. Nu är det dags att ta itu med vardag och kriser igen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

12 kommentarer:

Eva Henriksson sa...

Fick ni betala????
Roligt att läsa din Bulgarien-skildring. Ungefär som jag trodde.
Vad handlade ni?

Grekland nu sa...

Eva - Nej, vi betalade inte eftersom vi valde att åka tillbaka genom Bulgarien istället. Blev på det sättet en extra omväg på 50 km men så fick det bli. Vi handlade inte så mycket, men i byn köpte vi lokal fårost för ca 15 kr kilot! Dessutom hittade jag en märkeströja till sonen för 20 euro, den kostar tre gånger så mycket i Grekland. Bensinen kostade ca 1 euro, mot 1.50 i Grekland. Så visst kan man fortfarande handla billigt.

Anonym sa...

Hej Ingabritt,
Jag heter Lars Larsen och har bott i Plovdiv, Bulgarien sedan 1992.
Kul att ni gillade Bulgarien, det är sällan man får positiva kommentarer om landet. Jag är själv mycket förtjust i att vandra i Rodopbergen, naturen är oslagbar. Prova gärna på en helg i staden Devin.
Vi åker ofta till Halkidikki för små semestrar men priserna har på sistone dragit iväg för mycket.

Lasse

Grekland nu sa...

Lasse - kul att du hittat min blogg! Visst tyckte vi om det, naturen var helt fantastisk, och jag åker gärna tillbaka en annan gång för att se mera. Kan förstå att du tycker Chalkidiki är dyrt när du bor i Bulgarien...

Anonym sa...

Härligt med reseskildring från ovanliga platser. Jag känner henne på bilden! Hej Liz!
HÄLSNINGAR FRÅN Gittan STOCKHOLM
önskar jag var där istället, här är det som om vintern tänker övervintra.

Tina sa...

Oj oj oj Ingabritt! Jag har en liknande historia om gränskontrollen vid FYROM/Grekland. Tar det vid ett annat tillfälle för jag blir så upprörd bra jag tänker på det... ;-)

Musikanta sa...

Så roligt att få se bilder från Bulgarien - vet ingenting om det landet mer än att man kan åka dit på badsemester. Underbar utsikt ni hade från ert rum!

Och så spännande att få se storkar, men det har ni väl i Grekland också, antar jag. Här uppe i norden är det ju en sensation varje gång en stork bygger bo någonstans.

Verkar skönt med heta källor, men inte kan man väl bada i 75 grader? Jag brukar max ha 42 i mitt badvatten och då är det HETT!
Kramar!

Grekland nu sa...

Gittan - vad kul! Jag har sagt till Liz att titta in på bloggen så hon får din hälsning...
Tina - jaså minsann!! Skulle vara kul att höra din historia nån gång! Men jag har inte gett upp, ska ta reda på ordentligt vad det är som gäller och försöka åka dit en annan gång, det är ju så nära från oss.
Musikanta - måste erkänna att inte heller jag visst nästan nånting om Bulgarien och det känns lite dumt eftersom vi bor så nära. Nu när vi liksom hittat vägen dit så hoppas jag det blir fler resor. Och ang storkar så har jag den här våren sett fler än någonsin! De flög över huvudet på oss hela tiden där i byn, men även här i Grekland bygger de bo på elstolparna.
Kanske det inte var 75 grader?? Vattnet som kom upp ur jorden var så varmt, det stod på en skylt, men jag förstod det som att den ena bassängen hade vatten som kom direkt från källan, medan det i den andra var utblandat och lite svalare. Men det stod en skylt om att man inte skulle bada mer än 5-10 minuter i den varma bassängen, för längre tid är nog inte bra.

Liz Stournara sa...

Hej! Det är jag som är Liz. Det har gått 2 år och 8 månader sedan jag först var Bulgarien. Från första stunden var jag kär! Bodde första gången i Sandanski och kunde inte låta bli att bli förundrad av den stora gröna parken och brusandet ifrån floden som går igenom hela stan. Det dök upp en del barndomsminnen irån Sverige... Jag har lagt mitt hjärta och min själ i gästhuset LADINA, alla är hjärtligt välkomna att hälsa på, det finns mera bilder på facebook om ni vill se mer. Jag är vän med Nina Duffecy i över 33 år, för den som undrar var jag kommer in i bilden....
Många hälsningar
Liz Stournara

Laura sa...

Det verkar som om ni hade en härlig minisemester i Bulgarien! Hur kom det sig att ni åkte just till DEN lilla byn förresten? Hur "hittade" ni den? :)

Kram!

Grekland nu sa...

Liz - tack för din hjälp med guidning i Sandanski och för trevligt sällskap!
Laura - ja det var ett par härliga dar. Vi hittade den tack vare att en av styrelsemedlemmarna i svensk-grekiska föreningen är god vän med det engelska par som öppnat gästhuset. Så de annonserade i vår förenings medlemstidning. Att åka dit från Thessaloniki tar bara ca en och en halv timme så det är nära.

Anonym sa...

Vilken härlig helgtripp!! Jag blev i alla fall lockad, även om slutet med gränsproblemen kunde ha varit roligare. Tack för att vi fick "följa med". :-)