Sidor

tisdag 18 maj 2010

En vingårdstur

I helgen som gick så hade norra Greklands vingårdar öppet hus. De brukar ha det en helg i maj varje år. Då kan man med hjälp av en särskild karta med alla vingårdar inprickade åka runt från det ena stället till det andra och provsmaka vin tills man stupar.

Så det gjorde jag. Ja, inte tills jag stupade förstås (jag körde), men jag gjorde en tur till tre vingårdar i alla fall, trots uselt vädret (regn, blåst, dimma).

Och första anhalt blev Ktima Foundi.

Det är en liten vingård som ligger i byn Strantza, mitt bland böljande vinrankskullar. Där hade en lokal konstnär även en mini-utställning nere i vinkällaren.

Och vinodlarens barnbarn följde oss i hälarna.

Där smakade vi på ett nytt desservin som nästan smakade som likör. Men Foundis har även många andra goda viner, som det här till exempel.

Sen slingrade vi oss vidare till den stora vingården Ktima Kir-Yiannis i byn Giannakochori. Där träffade vi på ägaren själv, den kände vinodlaren och politikern Yiannis Boutaris och han visade oss var han odlar den nya druvan som heter Diaporos och som ger det traditionella Naousa-vinet en något annan smak.

Under Öppet hus-helgen fick barnen göra druvklasar och björnar av lera.

Den här vyn över vingårdens lilla torn älskar jag, den har jag visat er många gånger.

Sen bar det av igen, upp till byn Rodochori på ca 600 meters höjd över havet. Där finns en av de nyaste vingårdarna, som heter Argatia. Där låg dimman tät.

Men inne i stugan brann den öppna spisen och bordet var dukat med olika smårätter, alla "pontiska", dvs recept från de greker som kommit från Svarta havet. Här fanns varenika (βαρένικα), otia (ωτία), diames (διαμές) och kintheata (κινθέατα). Allt avsmakat tillsammans med Argatias mycket goda vin, med prat, skratt och lite sång.

Paret som driver gården är högt utbildade inom sitt område och odlar allt enligt ekologiska metoder. Dessutom är de väldigt gästfria och generösa.

Så här trevligt kan man ha det en helt vanlig regnig lördag i närheten av Naousa. Men nu måste jag hänga tvätt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

7 kommentarer:

Ingegerd sa...

Tänk vad det kan växa på drygt 1 månad. Det var minsann bara till synes torra, grå stammar i mitten av april.
Naturen är fantastisk.
Du bor i ett helt underbart område, nu är det bevisat.

Anonym sa...

Vilken trevlig tur!
Monica P

Unknown sa...

Vad vackert det är tom i dåligt väder!

simela sa...

hahahaha...varenika, otia, kinteata... pondier är de såklart och då är de också extra vänliga!!!! jag vet det eftersom jag med är pondier ;-)

och kyr-giannis får du hälsa från mig nästa gång du ser honom!
kram-kram!

Musikanta sa...

Nej, sådana förlustelser som att åka runt till lite olika vingårdar på lördagarna har vi tyvärr inte någon möjlighet till här i Mogata, haha! Jag håller med om att det är en vidunderlig utsikt från tornet. Helt underbart!

Men får man verkligen köra bil alls efter några glas vin i Grekland? Jag är glad att det är 0-tolerans här i Sverige eftersom jag blir trött redan av ett glas.

Fast det beror förstås på åldern. När jag var i din ålder kunde jag dricka en flaska utan att det märktes särskilt mycket...
Kramar/M

Grekland nu sa...

Ingegerd - precis det tänkte jag också, att oj vad vinrankorna växt sen du och jag var där. Men alla årstider har sin tjusning, förstås.
Monica - ja, det var det!
Ingeborg - det känns som om det har blivit många foton i dimma den senaste tiden, och faktum är att jag är ganska förtjust i dom. Det blir en lite mystisk stämning på nåt sätt.
Simela - haha, ja men självklart, pontierna är absolut extra trevliga (maken är halv pontier i alla fall...). Och när vi var hos kyri giannis så tänkte jag faktiskt på dej och att du varit hos honom där. Nästa gång ska jag hälsa!
Musikanta - ja du, det där med att köra bil efter att man druckit är man ju TYVÄRR inte alls noga med här. Regler finns ju men de flesta följer dem inte. Själv smuttade jag bara på vinet i lördags (blev nog inte mer än ett halvt glas sammanlagt), för jag är själv noga med att inte dricka alls om jag kör. Och vid vinprovning behöver man ju faktiskt inte dricka alls, då kan man ju barasmaka och sen spotta ut om man vill (det är väl enda gången man får spotta ut nåt..)

Mini sa...

Åh, vad mysigt det ser ut! Vi brukar också åka till olika vingårdar. Det är alltid lika trevligt. Nu längtar jag till Grekland även om det är mysigt att vara i Sverige också.