Sidor

onsdag 19 maj 2010

Grekland i topp


Jaha, det var det jag gick och väntade på. Bekräftelsen på att Grekland har Europas dyraste bensin. Och den kom idag. Med ett genomsnitt på 1,5 euro och med ett högsta pris på 1,7 euro så leder nu Grekland bensinprisligan.(Bild in.gr)

Med ett sånt pris så tänker man sej faktiskt för innan man tar bilen. Tur i alla fall att vi inte har den stora Volvon längre! Den lilla Opeln drar betydligt mindre.

Nä, nu talar allt för tåg. Åkte till Thessaloniki i förrgår med tåget och betalade med mitt rabattkort bara 3,10 euro - tur och retur! En vanlig biljett, utan rabatt, ligger på ca 5 euro.

Och sen är det intressant att se på nyheterna nu hur regeringen plötsligen "hittar" en massa skattesmitare. Förra veckan var det ett antal läkare i Atens fina områden som hängdes ut med namn och allt. Och igår avgick vice turistministern Angela Gerekou efter att det uppdagats att hennes man, den kände sångaren Tolis Voskopoulos (som hon deklarerar tillsammans med) har en skatteskuld på nätta 5,5 miljoner euro. Läs mer i DN.

Om man hittar några fler såna storsmitare så är krisen snart löst...Kan inte hjälpa att jag känner lite skadeglädje när såna här smitare avslöjas. De har lurat staten på miljontals euro, så ut med dem i ljuset bara och låt dem stå för vad de gjort.

På tal om nåt helt annat så kan den fågel- och naturintresserade läsa ett inlägg jag skrivit på Travelstart, om fågelparadiset Kerkini. Vi passerade där när vi åkte till Bulgarien, nästa gång vill jag stanna och ta en tur med båten på sjön.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

3 kommentarer:

Åsa sa...

Hej!

Jag och pojkvännen tittade också på tv igår och han berättade om den kände sångaren med skatteskulden. Jag apploderar för det är just det där jag har malt och malt om till mina greker här nere. Det är inte låginkomsttagarna de ska åt det är alla de stora skattesmitarna som de ska sätta dit och det verkar ju som om det händer saker i det här landet!!!Bensinpriset får vi nog lära oss att leva med och min pojkvän fasade när han såg att nu var bensinen här tom dyrar än i Sverige......

Kram, Åsa på Rhodos

Karro sa...

Men hur mycket av hans skuld kommer han egentligen betala "tillbaka"? Jag sitter också och myser när jag hör detta på tv och jag riktigt längtar efter den där omtalade listan på 300 andra personer som också har skyhöga skulder. Men oftast brukar man ju kunna "fixa" saker i detta land och folk slipper både fängelse och kommer undan med att betala tillbaka bara en bråkdel av skulden. Blir så jäkla förbannad. Varför ska han sitta på 17 fastigheter, leva rikemansliv, fiffla och sen händer inget? Hello. Jag vet "vanliga svenssons" här som inte kunnat betala en månadshyra på 500 euro och dom står redan med ena foten på gatan.
Vill inte skriva mer om saken för jag blir så jäkla förbannad och det fördärvar min fredag och helgkänsla. Haha. Trevlig helg till er i norra delen. Här är det moln och lite regn idag. Njuter och inser att jag inte alls är upplagd för sommaren. Kram

Grekland nu sa...

Åsa - just precis, det finns ju hur många som helst som man skulle kunna sätta åt om man bara ville. Det är bara att hoppas att det verkligen blir gjort också
Karro - ja vi är nog många som "njuter" när de där storsmitarna sätts åt! Men visst, man undrar ju om de VERKLIGEN tvingas betala sen och inte lyckas fixa till det som du säger... Och jag kan också ge exempel på hur många som helst som lever nära existensminimun och som nu upplever att den här löneminskningen var droppen som fick det hela att rinna över. En sådan helt vanlig familj skrev jag om i mitt reportage (se inlägget Strejk och oro). Trevlig helg själv från ett ösregnande och kallt Naousa!