Sidor

torsdag 20 maj 2010

Strejk och oro

Och så var det strejk igen idag. (Har ni hört det förut??) Det mesta stod still och folk demonstrerade. Fast flygen gick som vanligt. Troligen för att inte skapa problem för de turister som trots allt de hört på nyheterna väljer att komma till stackars Grekland på semester.

Själv hade jag ett ärende i Thessaloniki. Väl där var gatorna i centrum nästan tomma, det var fridfullt och bilfritt, jätteskönt. Anledningen var förstås att polisen spärrat av centrum för de stora demonstrationstågen.


Och jag hamnade mitt i ett av dem (ok, jag erkänner, jag hamnde väl inte där av en slump precis, jag liksom dras till platser där saker händer...). Svårt att bedöma hur många de var, men kanske 10 000, inte vet jag. Men färre än förra veckan i alla fall. Och allt gick mycket lugnt tillväga och jag såg knappt skymten av en polis.

Fast det gäller ju att vara beredd på det värsta. Antar att det är därför en del bär omkring på hjälmar.

Käre gamle Che (Guevara alltså) fick också vara med på ett hörn.

Men eftersom det inte finns några nyhetsprogram i grekisk tv på hela dan på grund av strejken så vet jag inte mer om vad som hänt i t ex Aten än vad som står i Svenskan.

Igår kom Kyrkans Tidning med mitt reportage om hur en vanlig grekisk familj drabbas av den ekonomiska krisen och dess sparpaket. Mindre i grytorna för grekerna, alltså.

Annars regnar det och jag börjar bli orolig för morgondagens datortomografi av lungorna. Det har gått drygt tre månader sen sist så nu är det dags att göra en jämförande undersökning. Och sen blir det skelettröntgen, ultraljud av magen, blodprover osv de närmaste veckorna. Usch, säger jag bara...

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

8 kommentarer:

Madicken sa...

Läste din artikel i Kt, den var väldigt bra. Hoppas dina undersökningar går bra. Här har vi haft mycket varmt och fuktigt, över +25.

Roula sa...

Hoppas det gár sá brá för dig!

Längtar att koma iväg till Grekland och njuta lite av livet der nere.Läste om att mánger turister annullerade semestern dit.Stackars Grekland.

Hälsningar Roula ...som väntar pá att sommaren änltligen hitta vägen hit!

eija sa...

Vet du, ditt inlägg i dag fick mig att gråta när jag såg på bilder och läste din text ("gamla kära Che"). Ungdomen kom ihåg så starkt :)!
Ha en god dag!

Eija som hör på Dalaras (konserten på söndagen)
Αχ χελιδόνι μου,πώς να πετάξεις
σ΄αντό το μαύρο τον ουρανό
Αίμα σταλάζει το δειλινό
και πώς να κλάψεις, και πώς να κλάψεις
Αχ χελιδόνι μου

Eva Henriksson sa...

Men vilka ingående undersökningar de gör ideligen på dig.?????Så gör de inte regelbundet här!!!!!
Min väninna som gått igenom liknande kallas på mammografi och inget annat!!!Det skapar en ständig oro med alla undersökningar även om det naturligtvis förståndsmässigt är bra. Jag håller alla tummar.
Kram!

Grekland nu sa...

Madicken - tack! Jag hoppas verkligen detsamma ang undersökningarna. 25 grader?? Här var det 12 idag och ösregn...
Roula - tack! Och jag hoppas du kan komma hit, för solen och havet och maten är precis lika härliga som förut!
eija - oj, inte vill jag få dej att gråta - men jag förstå att Che kan väcka nostalgiska känslor från förr... Ska du lyssna på Dalaras?? Njut till fullo, han är underbar tycker jag!
Eva - ja jag vet att man gör många fler undersökningar här än i Sverige - på gott och ont kanske. För visst skapar de ibland onödig oro, men å andra sidan kan det ju vara så att man upptäcker nånting i god tid. Datortomografin gjorde jag nu igen för att kolla upp de prickar de hittade för tre månader sen, de andra undersökningarna gör jag varje halvår (förutom skelettröntgen som görs en gång om året). Tack för dina tummar.

Tina sa...

Hoppas det gick bra idag!

Heléne sa...

Finns inte din artikel att läsa på nätet? Det hade varit intressant att läsa den.

Grekland nu sa...

Tina - tack, allt gick bra i fredags. Nu väntar jag på resultat.
Helene - tyvärr kan man inte läsa den om man inte är prenumerant på Kyrkans Tidning, det är synd tycker jag.