Sidor

fredag 21 maj 2010

Gömt i min garderob

Pingsten står för dörren och här i Grekland har vi ledigt även på måndag minsann. Här har vi både annandag pingst och TVÅ nationaldagar (men å andra sidan ingen röd dag på Kristi Himmelsfärd). Så det går väl på ett ut ungefär...

Och pingsthelgen brukar vara den första stora badhelgen i Grekland. Det är då man åker för att ta årets första dopp. Brukar alltså, men inte i år. Nej, i år är det nog bättre att ta fram skidorna istället! För tro det eller ej, men igår natt snöade det på höga höjder, bland annat på berget Vorras (Kaimaksalan) inte så långt från oss, vid gränsen mot FYROM.

Och här i Naousa spöregnade hela dan. Trots att jag bara bor ett par minuters gångväg från sjukhuset så hann jag bli genomblöt om fötterna på vägen dit i morse. För det där med att sakta in när det regnar och är pölar på vägen, det har man nog glömt att ta med i de grekiska körskoleböckerna. Så jag fick mej en dusch, grrr...

Datortomografin gick väl bra, även om den inte är särskilt trevlig att göra. Resultat på tisdag, så nu glömmer vi det tills dess (försöka duger).

Och så är det ju fredagstema idag, som Bejla på Grönland hittat på. "Gömt i min garderob" är temat för Show and tell. Haha, ni skulle bara veta vad som finns gömt i mina garderober...Skulle behöva ett LÅNGT inlägg för att beskriva det, för här är de få garderober som finns absolut proppfulla.

Men nåt särskilt kul inlägg skulle det nog inte bli (om kläder, gamla väskor, dvd, böcker, filtar m m). Så jag väljer att plocka fram två saker ur garderoben som i alla fall hör ihop med roliga tillställningar i livet.

Den ena är min brudklänning. Jo faktiskt, den hänger där än, efter 26 år. Eller rättare sagt, under flera år låg den i en låda i källaren, men sen blev jag lite orolig att den kanske skulle bli förstörd där, av fukt och annat, så nu hänger den i garderoben och jag ser den varje dag!

Vi gifte oss i Naousa men brudklänningen köpte jag i Sverige, för jag ville ha nåt enkelt. Gillade inte de tårtbakelser man klär sej i här... Och faktum är att jag fortfarande tycker den är ganska fin. Jag tänker att kanske, kanske skulle den kunna användas igen (ja inte av mej förstås) om en sömmerska fixade till den lite, så den får hänga där. Dessutom ger den ju minnen från en ljus dag för länge sen.

Och den andra är - barnens dopklänning! Vi köpte en i mitt tycke jättefin dopklänning till dotterns dop i Sverige (då med rosa dekoration). Och när sen mellansonen skulle döpas i Grekland så propsade jag på att han skulle ha den på sej tills det var dags att klä av alla kläder och doppas i baljan. Men visst var det en del greker som tyckte det var en märklig utstyrsel, och prästen frågade för säkerhets skull innan ceremonin började "är det en pojke eller flicka?"...När sen lillpojken döptes i Sverige så bar han förstås också samma dopklänning.

Ska bli intressant att se vad ni andra har hittat i era garderober! På tal om nåt helt annat så har tidningen SVEN, om och för svenskar i utlandet, kommit ut med sitt tredje nummer. Jag medverkar där med en krönika om Sommarlandet Sverige - semester eller stress. Tipsa gärna om tidningen till andra!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

6 kommentarer:

Eva Henriksson sa...

Å så bra du hade skrivit i SVEN om somrarna i Sverige.
Det var verkligen intressant och välskrivet.
Tack!

Bejla sa...

Kul tolkning. Både brud- och dopklänning. Kan föreställa mig att de tyckte det var lustigt med en klänning på en pojk. *hihi*
Kul med Sven förresten. Är vän med tidningen på Facebook men har inte kommit mig till att läsa någon av tidningarna. Nu måste jag ta mig i kragen.
Fortsatt trevlig pingsthelg! (Här har vi förresten också ledigt på måndag.)

Marianne sa...

Så roligt att ha sin brudklänning kvar. Jag gav min till min svärdotter, som faktiskt frågade efter den. Jag blev jätteglad då, det kändes roligt att hon ville gifta sig i min klänning. Min mammas klänningar har jag hängande i garderoben! Men det är ingen traditionell vit, det är en indonesisk batikkläning av hög kvalitet. Lite för stor för mig, annars hade jag nog kunnat ha den som "vanlig" klänning. Om jag hittar en riktigt bra sömmerska en dag, så kanske ...

Grekland nu sa...

Eva - Tack för det!
Bejla - Ja, jag tycker tidningen blir bättre och bättre för varje nummer och det finns ganska mycket som vi utlandssvenskar är särskilt intresserade av
Marianne - Ja där ser man! Jag tänker också att kanske, kanske dottern eller någon annan skulle kunna tänkas vilja sy om den eller så, det är därför den hänger kvar (förutom att den ju är ett fint minne förstås)

Annika sa...

Ja, vad fint!
Både brudklänning och dopklänning.
Jag har också SVEN på Facebook. Ska ta mig en titt på den idag eftersom jag såg att tredje numret kommit ut. Roligt att du har en artikel med där. Ska bli superkul att läsa!!

Taina sa...

Härligt att kunna se sin brudklänning varje dag och bli påmind om den lyckliga dagen! Och riktigt fin är den!

Hahahaha, skrattar åt prästens kommentar för det är väl inte så vanligt med pojkar i klänning precis.