Sidor

lördag 22 maj 2010

Lördagspyssel

Efter gårdagens regn (och snö) så var det härligt att se åtminstone lite av solen igen idag. Och så fort den kommer fram så blir det varmt, så det blev lite svettigt på torgmarknaden.

För lördag förmiddag betyder en enda sak - torgmarknad, basar eller vad man nu vill kalla det. Och det betyder att handla och att släpa. Rätt jobbigt faktiskt, även om jag tycker om att frossa i alla grönsaker. Särskilt nu i mitt nya hälsosamma liv, då jag nästan blivit vegetarian. Nu letar jag även lite extra efter de grönsaksodlare som odlar ekologiskt.

Men jag började med en kort stund i kyrkan (som ligger mitt i marknadsområdet). Idag är det nämligen ett år sen min mamma avled och jag ville tända ett ljus. Och eftersom det råkade pågå en mässa vid 9-tiden på förmiddagen så blev jag kvar där en liten stund, försjunken i tankar och minnen.

Sen gav jag mej ut i vimlet. Bestämde mej för att köpa spritärtor, vårens första.

Lite paprikor, zucchini och auberginer blev det också. Dagens mat får bli just fyllda paprikor, tror jag.

Jordgubbar? Nja, inte idag.

Tomater, färsk lök och persilja köpte jag, liksom fyra-fem blommor att sätta i kruka på balkongen.

Lite oregano och svartpeppar behövs alltid.

Om en stund kommer minstingen hem igen. Han har rest med båten hela natten från ön Lesvos. Och alldeles nyss anlände även mellansonen med tåg till Thessaloniki! Han åkte först med buss till Prag från Sverige med sin skola, stannade där några dar, och tog sen tåget till Grekland. Kul att få hem sina killar tycker morsan...

5 kommentarer:

Laura sa...

Kul att få hem barnen! Hur länge stannar de?

Ser att ni också har liknande marknader som i Turkiet. Säljer de kläder och sånt där också eller är det bara frukt/grönsaker?

Ha det bra!

kram!

Eva Henriksson sa...

Underbart när barnen kommer hem till sina föräldrar!!!
Roligt med marknaden som ser fin och fräsch ut.
Det finns väl tyger också?
skojigt med allt liv och rörelse.

Grekland nu sa...

Laura och Eva - Jaa, det är roligt när barnen kommer hem. Minstingen åker igen om några dar medan mellansonen ska vara kvar i Grekland hela nästa år (minst). Men var han ska bo är ännu okänt, hemma? i Thessaloniki? Och ang marknaden så liknar den säkert den turkiska och visst finns det både kläder, tyger, skor och en massa annat också. Kanske det får bli bilder på de produkterna en annan gång.

Marianne sa...

Härligt att få hem barnen ett tag. Bara dottern som saknas.

Kul med marknad också, även om det är tungt att bära hem allt. Men jag brukade (i Istanbul) ta en taxi hem från marknaden, det var alldeles för långt att släpa och jag hade alldeles för många kassar för att ta bussen : )

Freedomtravel sa...

Det är ju så härligt med såna där marknader och en massa fräscha grönsaker! Det kan man ju sakna lite här hemma... Jag vet inte hur det är i Grekland, men i Italien upplevde vi att grönsakerna var så mycket godare än de är i Sverige... särskilt tomaterna!