Sidor

söndag 27 juni 2010

Grekiska öar - till salu??


Mycket ska man höra innan öronen trillar av. Höll på att sätta morgonkaffet i halsen igår när jag läste rubriken "Skuldtyngt Grekland ska sälja sina öar".

"Nyheten" kommer från Guardian där det sägs att landet nu förbereder sej på att sälja eller leasa ut några av de ca 6 000 öarna, för att få in pengar.

Men det här är förstås inte riktigt sant. Regeringen har skickat en skarp protest till Guardian och bett dem dra tillbaka artikeln (vilket väl är svårt när den redan är tryckt) eller att publicera protesten i nästa nummer. Fast skadan är tyvärr redan skedd eftersom nyheten valsat världen runt via nyhetsbyråerna och ev rättelser aldrig är lika "populära". (Den som kan läsa grekiska kan läsa protesten här)

Det som är sant är att vissa små öar eller delar av öar ägs av privatpersoner, som förstås har rätt att sälja sin mark om de vill. Och några såna öar är till försäljning sedan en tid tillbaka. Det är alltså ingenting nytt.

Men att staten nu sitter och försöker sälja ut mark på öarna till ryssar och kineser för att rädda landets ekonomi, ja det är "ren förolämpning" och helt orealistiskt, skriver regeringens talesman.

Så jag tror ingen behöver vara orolig. De fantastiska grekiska öarna kommer nog även i fortsättningen att vara just - grekiska! (Bilderna tog jag på ön Lesvos i oktober).

Säger jag som just nu tittar ut över ett Naousa som håller på att dränkas i ett skyfall. Nä, nu ska jag kolla in Sommar i P1, dags att börja lyssna!
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

5 kommentarer:

Laura sa...

Efesos var verkligen en fin - och mäktig - plats! Varmt var det nog, men det blåste ordentligt vid ruinerna så man blev inte svettig! Jag antar att det alltid blåser där eftersom ruinerna ligger på en slätt vid foten av ett stort berg. Men juli-augusti är ju aldrig de bästa månaderna att besöka historiska sevärdheter och museum i Grekland och Turkiet.. :)

Ha en bra dag!

Kim M Kimselius sa...

Hej!
Hittade din blogg genom Marianne och tyckte rubriken var spännande, klickade och föll för din blogg. Nu har jag lagt in den på min bloggsida för att kunna följa dina äventyr i Grekland. Tänk om man kunde köpa en helt egen ö... Får spara ihop till en ipad först. Kram Kim

Heléne sa...

Undrar varför man vill sprida den osanningen?

Grekland nu sa...

Laura - precis, helst ska man ju besöka såna platser andra tider på året. Hoppas i alla fall att jag ska kunna besöka Efesos snart!
Kim - välkommen hit! Ska titta in hos dej också. Och visst, en egen grekisk ö, det vore inte så dumt...
Heléne - ja det kan man ju undra. Kanske för att det är en "bra" nyhet? Och lite för dålig kontroll av fakta? Det har skrivits ganska mycket felaktigheter om Grekland den senaste tiden. Tyvärr är det ju svårt att sen rätta till sånt som blivit fel.

Roula sa...

Jag är pá Thassos i Grekland just nu.

Vädret är lite ostadigt,men det är ju alldeles skönt att komma hit igen!

Kram