Sidor

fredag 30 juli 2010

Lite fredagspladder


Den där eländiga strejken fortsätter. Idag hade regeringen och chaufförerna ett kritiskt möte, men resultatet blev att strejken fortsätter. Vilket betyder fortsatt bensinbrist, ännu fler förstörda produkter (t ex så har persikoskörden i Naousa har gått åt skogen eftersom frukten ruttnar i väntan på transport), semestrande familjer som inte kommer iväg - eller inte har bensin för att åka hem! - och en massa andra problem.

Fast nu tänker regeringen ta till tvångsåtgärder eftersom man anser att strejken är samhällsfarlig. Vissa chaufförer ska kallas in i tjänst och den som fortfarande vägrar får böter eller fängelse eller nåt sånt. Vet inte vad sånt kallas på svenska. Läs mer i Svenskan.

Själv lyckades jag i alla fall hitta bensin idag! En mack fick påfyllning (av en strejkbrytare??) och kön dit blev genast lång av bilar (fast kön syns inte på bilden). Så nu har jag full tank och vi måste bestämma oss. Ska vi åka iväg ca 30 mil på söndag och hoppas på det bästa? Eller ska vi riskera att bli fast där på Evia...

På tal om nåt trevligare så fyllde allas vår Mikis Theodorakis 85 år igår. Han firades med en stor konsert på Lykabettos i Aten, som kulturdepartementet stod bakom. En massa fina artister medverkade. Theodorakis är fortfarande aktiv även om han nu sällan orkar framträda. Men hans musik lever och har hälsan! Grattis på 85-årsdagen!

Igår hade jag ett ärende till Naousas ålderdomshem, som ligger strax utanför stan. Visst är det ganska fint? Fast fortfarande anses det här som en skam att behöva bo "på hemmet", helst ska man tas om hand av familjen.

Förresten, ser ni på EM i friidrott från Barcelona? Förra gången det var EM i friidrott var för fyra år sen, i Göteborg. Då var jag volontär, minsann! Jag servade tv-bolagen från olika länder och det var jättekul. Bilden visar när vi volontärer i de orange kläderna fick komma in på arenen under avslutningen. Fast det känns som om det var för ett helt liv sen, SÅ mycket har hänt sen dess...

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

8 kommentarer:

Tina sa...

Jag blundar lite för den där bensinstrejken. Jag blundar lite för alla strejker överhuvudtaget... eftersom jag försöker hålla en positiv känsla inför vår flytt till Grekland... ;-)

Elisabeth sa...

Jag hittade hit via Marianne i Kairos blogg, och nu måste jag bara kommentera, för jag var nämligen också volontär på EM i Göteborg. I orangea kläder dessutom! Först i IBC innan EM, sedan på pressläktaren under tävlingarna (samt en dag på maraton, något som inkluderade många upprörda människor som absolut inte kunde vänta i fem eller tio minuter på att få korsa maratonbanan...). Det var verkligen hur roligt som helst!

Musikanta sa...

Nu har jag läst alla dina inlägg t.o.m den 27 juni och förstår att det hänt oerhört mycket på så kort tid för dig.

Det är ju ofattbart att sjukdomsförlopptet gick så fort för din svägerska - en enorm förlust för dig naturligtvis och för din man.

Det var en mycket intressant läsning om begravningen - jag visste ju ingenting om det förut. Så olika sederna är i olika länder. Här kan det ju ta över en månad innan begravningen sker...

Vad gäller bensinkrisen vill jag inte ens tänka på hur det skulle sett ut om vi hade haft bensinstrejk här uppe. Vi som bor på landet är ju helt beroende av bilen. Vi har ju en mil att åka för att köpa en liter mjölk!

Vackra och fina bilder har du tagit som vanligt.
Många varma kramar/Musikanta

Grekland nu sa...

Tina - du gör rätt som blundar! Fokusera på det positiva istället, det finns så många fina saker också här vilket ju gör att man trivs, trots alla strejker...
Elisabeth - Aha, vad kul! Då kanske våra vägar korsades där i trängseln. Det var jobbiga dagar men så roligt!
Musikanta - Ja, det har verkligen hänt mycket på kort tid och vi saknar systern-svägerskan mycket. Sommaren blev helt annorlunda än vad vi tänkt, men så blir det ju ibland. Ang bensinbristen så har vi tur som bor mitt i stan och kan gå överallt, men det är riktigt besvärligt för dem som måste ha bilen till vardags. Hoppas på en lösning SNART!

Anonym sa...

Hoppas ni kommer iväg på er semester idag, får lov att säga att grekerna faktiskt tycks strunta i hur det går för landet, men folklynnet kan man inte göra så mycket åt. Ha det bra i alla fall!
H. Inga-Britt

Anonym sa...

Det stod i min DN att strejken ska ta slut NU.
Hurra då kommer ni iväg.....
Ha det så bra!
Kram Eva H

Marianne sa...

Hur har det gått? Fortsätter strejken eller har den brutits nu? Kom ni iväg på semester? Hoppas att strejken är över och att ni kom iväg!

Kram!

Grekland nu sa...

Inga-Britt - du har nog rätt i att det är svårt att göra nåt åt folklynnet...Att de struntar i krisen är sant på så sätt att de flesta tycker att de "där uppe" som tjänat olagliga pengar och fört landet in i krisen ska betala, inte vanligt folk. Men samtidigt så reagerar man ju starkt på de olika åtgärderna, just genom att strejka och protestera.
Eva H - det var helt rätt, strejken tog slut en dag efter att vi åkt iväg!
Marianne - som tur var så kom vi iväg! Och som du säkert sett nu så hade vi det jättehärligt...