Sidor

onsdag 28 juli 2010

I bokträdens skugga

Bensinstrejken i Grekland fortsätter på sin tredje dag. Dvs det är tankbilarnas samt även vissa andra lastbilars chaufförer som strejkar och följden är att det inte finns en droppe blyfri bensin att få tag på.

Den postitiva sidan är att det är superlugnt på vägarna. Tänk om det vore så hela tiden! Men de negativa effekterna är förstås allvarliga. Färskvaror som skulle ha transporterats har redan börjat förstöras och det saknas varor i affärerna. Dessutom får turismen, som haltat fram hela sommaren på grund av krisen, nu den verkliga dödsstöten. Det är just de här veckorna som grekerna har sin semester, men HUR ska de kunna ta sej till havet utan bensin? Varken bilar, bussar eller båtar (eller flyg för den delen) kan gå utan bensin!

SUCK, säger jag bara. Själv har jag än så länge is i magen, för vi ska inte åka till havet förrän på söndag...Dessutom har maken semester hela augusti så i värsta fall får vi väl åka lite senare. Det ordnar sej nog. (Svenskan har skrivit om strejken här)

Innan bensinen tog slut i vår bil så hann vi häromdan åka upp i bergen för en grillpicknick tillsammans med goda vänner. Vi var i Koutsoufliani på 1400 meters höjd och satt i bokträdens skugga (iklädda fleecetröjor och varma jackor. Ungefär som i den svenska sommaren).


Det grillades kött (fast jag höll mej duktigt till min diet och åt bara sallad).

Och ölen kyldes i naturens eget kylskåp, den iskalla bäcken.

Nu ska jag gå ut och inhandla ingredienser till fyllda paprikor och tomater.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

En av fördelarna med att bo på en liten ö är att avstånden är så små...på tio minuter hinner jag med moppen vart jag vill i stan, hela ön är så där tre mil lång. Skulle bensinen ta slut håller jag mig hemma. Men detta med färskvaror är nog den allvarligaste konsekvensen för ekonomi och matförsörjning.
Det finns risk/möjlighet för statligt ingripande om parterna inte kommer överens, och då kan det hetta till på allvar.
Monica P

Gunilla sa...

Hoppas innerligt att bensinstrejken är snabbt övergående. Jag var i Grekland i början av året och då pratades det om bensinpriser på upp emot 1,7 € litern till sommaren. Vad kostar en liter 95 oktanig nu? Och vad handlar strejken om???
Mvh
Louiza

Grekland nu sa...

Monica -Håller med dej om att det finns fördelar med att bo på små orter, även jag kan gå till fots till det mesta här i Naousa. Men problemen börjar när man ska nån annanstans, vi får väl se hur det ska gå...
Louiza - Bensinpriset ligger nu på ca 1,50 så man tänker sej för när man ska ta bilen. Och vad strejken handlar om är knappt jag fattat, men jag tror det är nåt med att regeringen vill släppa yrket "lastbils+tankbilsägare" fritt, dvs att vem som helst nu ska kunna köpa en bil och börja transportera. Hittills har man bara utfärdat ett visst antal tillstånd som sen gått i arv till någon annan. Om det släpps fritt blir konkurrensen hårdare förstås. Så TROR jag att det är...

Marianne sa...

Men det är ju helt makalöst vad det strejkas i Grekland. Jag är naturligtvis inte insatt i allt, och jag förstår att det är hårt att få en låg lön sänkt osv. Men nu börjar jag tycka att grekerna lägger en strypsnara runt sin egen hals.

Om det är som du skriver i kommentaren att lastbilschaufförerna strejkar för att de vill ha kvar sitt monopol är det ju helt vansinnigt. Ökad konkurrens har ju alla yrkesgrupper i hela EU fått känna på - grekerna undantaget, tydligen. Måste man inte inse att man måste anpassa sig ökad konkurrens om man ska vara med i EU? Svenska chaufförer får ju konkurrera med alla inklusive greker, då måste väl grekerna tåla att även andra greker ska kunna få licens?

Jag är som satt inte helt insatt i Greklands ekonomiska bekymmer med korruption och mutor och allt vad som har förekommit i toppen, men det verkar som sagt som om strejkerna går för långt nu i mina ögon.

Grekland nu sa...

Marianne - Instämmer! Det kan inte fortsätta strejkas så här, det skadar bara landet och ekonomin anser jag. Och självklart kan inte grekerna vara undantagna från EUs konkurrens. Jag tror att lastbilschaufförernas krav egentligen handlar om att de känner sej lurade. När de fick sin licens och investerade stora pengar i en lastbil, så visste de att i deras stad fanns det ex två bilar. Om nu konkurrensen släpps fri så får de svårt att betala av på lånen. Så det de kräver är en viss ersättning för detta. Tror jag...