Sidor

torsdag 15 juli 2010

Naousa eller Edessa??

Dottern och jag gjorde en liten kvällsutflykt igår, till grannstaden Edessa. Den ligger bara 30 km från Naousa men ändå är det sällan vi har vägarna förbi där.

Naousa och Edessa har ett sånt där konkurrensförhållande som Stockholm och Göteborg ungefär. Typ vilken som är Sveriges framsida eller baksida, ni vet. Men här handlar det om vilken av städerna som är vackrast, grönast och har bästa vattenfallen.

Ok, jag håller förstås på Naousa, partisk som jag är...Men jag tycker om Edessa också.

Det finns flera vattenfall som störtar ner utför stupet.

Och man kan gå in bakom fallet också och låtsas att man är vid Niagara.

Sen har man gjort iordning och renoverat ett gammalt industriområde i anslutning till fallen.

Husen har den traditionella makedonska stilen.

Och utsikten över slätten går inte av för hackor. Särskilt inte i kvällsskymningen.

Vi satte oss på ett strategiskt placerat café och intog ett glas färskpressad juice.

Det var en skön kväll. Och för en stund glömde vi nästan alla tråkigheter. Idag är det strejk igen, har ni hört det förut? Och temperaturen ligger på 35 grader i skuggan. Nu ska jag laga falaffel, eller "revithokeftedes".

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

7 kommentarer:

Eva sa...

Ser vackert ut i Edessa. Mycket lugna och treliva omgivningar!

Tina sa...

Jag har varit i Edessa och tittat på vattenfallen! :-D

Lägg gärna in receptet på revithokeftedes sen...

Eva Henriksson sa...

Klokt att hämta kraft tillsammans!
Det var säkert ett bra sätt.

Anonym sa...

Norra grekland är ett annat land än Dodekanesa, klimat, byggnadsstil, natur, så olika men så vackert. Jag hoppas kunna göra en långsam rundresa nån gång, för vi har alltid haft så bråttom vid tidigare resor och mest bara sett vägarna.
Monica P

Laura sa...

Edessa ser också vackert ut, men jag är säker på att Naousa är finare! ;)

Hur mår din svägerska? Ahmets pappa var på undersökningar och de hittade inget larmande, så vi har fått pusta ut för stunden. Jag hoppas att ni också kommer att få bättre besked snart!

kram!

Grekland nu sa...

Eva - Ja, det är fint, tror nog att den stan är grönare inne i stan än Naousa.
Tina - Det är många som varit vid vattenfallen, det är en stor turistattraktion. Men något recept blir det INTE, för det blev helt misslyckat...Biffarna bara flöt ut och blev till en enda sörja, hm...
Eva - ja, jag tror också det var klokt, ingenting blir bättre av att vi bara sitter här hemma.
Monica - visst är det så att det känns som ett annat land! Hoppas din resa hit ska kunna bli av (precis som jag hoppas kunna åka till diverse öar nån gång), jag guidar dej gärna!
Laura - haha, ja jag håller också på Naousa...Vad skönt med Ahmeds pappa!! Svägerskan mår riktigt dåligt och är inlagd på sjukhus men läget har ändå varit hyfsat stabilt några dagar.

Musikanta sa...

Fina bilder du har tagit. Så härligt för dig att få vara tillsammans med din dotter igen. Hon bor ju långt borta hemifrån i vanliga fall har jag förstått.

Jag ska resa till Öland och vara med Mirren, Mirrmaken och barnbarnen nästa vecka. Ser fram emot det. Inga vattenfall där inte, men härliga stränder och ett underbart vacker alvar...