Sidor

söndag 8 augusti 2010

Badsemester på Evia, del 2

När vi inte låg och slappade i solstolarna på stranden i vår by Kanatadika, så gjorde vi korta utflykter till andra platser på norra udden av Evia. Men bara korta, för inte ville jag tillbringa de få dagarna på vägarna i en varm bil inte.

En kväll åkte vi i alla fall till Greklands mest kända kurort, Aidipsos (Edipsos). Legenden säger att gudinnan Athena bad Hefaistos om en tjänst, nämligen att skapa varma källor åt sin älskade, hjälten Herakles, så att han kunde koppla av där efter sina bragder. Och vips så hade Hefaistos skapat de varma källorna i Aidipsos.

Enligt Wikipedia så finns 80 av Greklands 752 källor där och det är många kändisar genom tiderna som badat där. Som t ex Lucius Sylla (som regerade i Rom före Julius Caesar), Winston Churchill, Onassis och Maria Callas. Och så mina svärföräldrar som brukar åka dit varje år. På bilden ett av de privata badhusen (efter att jag tagit bilden blev jag utskälld av en vakt, för det var visst förbjudet att fota).

Vi badade INTE, men vi tog en kvällspromenad längs stranden.

En annan utflykt gick till en strand som hette Ellinika ("grekiska"). Den heter så för det var där den grekiska flottan placerade sej under sjöslaget vid Artemision den 11 augusti 480 f Kr. Motståndaren Xerxes persiska flotta låg några kilometer längre söderut, vid en strand som nu heter Vasilika ("kungliga") eftersom dessa båtar var kungligt stora. Ni ser, vart man än sätter fötterna så trampar man på historisk mark...Vi badade här och maken simmade ut till den lilla ön och tände ett ljus i kapellet.

Min favoritplats var den lilla hamnstaden Orei, en superviktig stad ända sedan trojanska kriget. Där låg fina båtar på rad.

En kopp kaffe smakade bra med utsikt över hamnen.

Och här försöker jag likna den lilla sjöjungfrun. Jättelikt, eller hur.

Veckans enda inköp blev ett par nya badtofflor.

På hemvägen stannade vi för att rasta i Nei Pori, vårt stambadställe under mer än 20 års tid. Vareviga sommar medan barnen var små så åkte vi hit på semester. Här finns nog en av Greklands längsta (flera kilometer) och bredaste sandstrand. Nu är det packat med folk här och hur många hotell och restauranger som helst (men ni ser att stranden trots det ser nästan tom ut!), men när vi började åka hit i början av 80-taket så fanns det bara några få hus och EN ENDA telefon i hela byn...

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

11 kommentarer:

Marianne sa...

Härligt att ni kom iväg och att ni fick en så fin vecka! Jättefina bilder också!

Tina sa...

Du borde starta en ny etikett för reseberättelser!

Tina sa...

Men så scrollade jag ner och hittade den etiketten ;-)

simela sa...

γοργόνα μου εσύ!!!!! με τις όμορφες παλστικές παντόφλες....
φιλάκαι φιλάκια

Anonym sa...

Väldigt skönt verkar ni ha haft på de lugna vackra platserna.
Det behövde ni säkert.
Kul att du alltid tar reda på lite om istorien på de olika ställena.
Varm hälsning från regnsverige (svampen kommer) genom Eva Henriksson Tyresö

Anonym sa...

Så bra att ni fick en fin semestertur!
Själv är jag glad för att min man i går simmade flera timmar och inte blev yr, det har varit svårt efter en lätt stroke i oktober. Underbart att kunna fortsätta med gamla trevliga vanor...idag ska vi grlla fisken han tog med harpun.
Monica P

Anonym sa...

Livet när det är som bäst, det är den tanke som kommer för mig när jag läser din reseberättelse.
Härligt att det finns såna platser ännu.
Litet avundsjuk blir man allt, här har solperioden visst tagit slut och nu kommer det en skur titt som tätt.
Hälsar Inga-Britt

Freedomtravel sa...

Låter som en härlig semester! Lite sol skulle inte skada, men nu får man liksom hoppas på Sverige... ;)

Peter sa...

Jag vill åka till Grekland! Tack för inspirationen.

Grekland nu sa...

Marianne - ja det var skönt, men vi hade gärna stannat längre!
Tina - ja, jag lagrar mina reseberättelser under "resor". Hoppas det blir några fler innan sommaren är slut.
simela - χαχαχα...φιλάκια!
Eva - synd att ni fått så mycket regn nu! Och ang historien så försöker vi alltid läsa lite om de platser vi besöker, det blir mer intressant då tycker jag.
Monica - ja men det var väl nåt att bli glad för!! Skönt när någon kommer igen efter en sjukdom.
Inga-Britt - Precis, så kände vi också stundtals, att det är livet när det är som bäst. Hoppas det slutar regna så ni får några fler soldagar!
Freedomtravel - inga märkvärdigheter på den här semestern, bara lugnt och skönt.
Peter - varsågod för inspirationen, det kostar inget! Hoppas du kan komma hit nån gång!

Laura sa...

Det ser så härligt ut! Jag älskar östra Medelhavet och jag drömmer om att en dag sätta mig i bilen och köra runt i Turkiet, Grekland och Balkan och bara upptäcka en massa nya platser! :)