Sidor

fredag 13 augusti 2010

Stjärnfall och Kreta


I natt vid 1-tiden satt jag där på balkongen och stirrbligade upp mot stjärnhimlen. Försökte frenetiskt se nåt som liknade ett stjärnfall.
Men trots att jag stirrade så att ögonen gick i kors så såg jag inte mer än ett par små streck som med lite god vilja kan tolkas som ett stjänfall. Nä, det där med Perseidernas "stjärnfall" som det snackas så mycket om i media varje år, det känns lite överreklamerat. Maken gav också upp efter en stund. Bilden fr NASA är tagen förra året och nåt sånt såg vi INTE.
För säkerhets skull skickade jag iväg mina önskningar upp i mörkret, kanske de går i uppfyllelse ändå...

EN önskning vi haft i familjen gick i alla fall i uppfyllelse igår. Svärsonen fick nämligen veta att han blivit fast anställd som lärare! Och för alla som vet något om hur utbildningssystemet och den offentliga sektorn fungerar i Grekland så vet ni också att det är nästan som att vinna högsta vinsten på lotto. Så i höst bär det av från Lesvos till Kreta!! Dottern har fått jobb i en by utanför Rethymnon och svärsonen i Ierapetra, Greklands sydligaste stad. Inte så nära, men i alla fall på samma ö! Eftersom de är gifta så tror de att de så småningom kan få flytta sina tjänster till samma län. Själv har jag inte varit på Kreta sen 1986, så...Crete - here I come!

Nu ska jag återgå till min fisk som just nu grillas i ugnen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vi såg åtskilliga stjärnfall! Vår veranda vetter mot norr och vi satt och mådde gott i det varma nattmörkret och såg uppåt. Saknade dock såna där trädgårdsstolar som man kan fälla ut och halvligga i, såna hade vi när vi campade förr om åren.
Vi såg också en mängd flygplan högt, högt upp, undrade vart de var på väg. Det går en aerostrada högt ovanför här, med plan på väg till Egypten och Arabien och andra avlägsna ställen.På en lite lägre nivå ser vi vad vi tror är Cypern-och Rodosdestinationer, och så lågt nere,nästan så att man kan ta i dem, kommer och far Kosplanen.

På Peloponnesos hade vi våra regelbundna satellitöverflygningar, man kunde ställa klockan efter en del.

I kväll ska jag lägga en madrass på verandan och se upp i himlen igen!
Monica P

Anonym sa...

Grattis till barnens nya jobb!
MonicaP

Anonym sa...

Intressant läsning när du skriver.
Väldigt svårt att tänka sig att få lärare i ett sådant land.
Men Kreta är inte fy skam......
Fast de måste ju ha rimliga resor.....Det är kurviga långsamma vägar på Kreta. Hoppas de kommer att trivas....Ska de ha små barn eller?
Kram Eva H pensionerad spec. lärare

Karro sa...

Välkomna hit!!! Kommer du till Chania bjuder jag på kaffe : )

Musikanta sa...

Jag tycker att jag ser stjärnfall lite då och då, men det är väl satelliter förstår jag...

Finns väl inget härligare än när det går bra för barnen. Grattis till jobben!

Jag har aldrig varit på Kreta, vilket naturligtvis hör till allmänbildningen att ha varit på, så mycket som jag läst om denna ö i både historien och litteraturen.

Kram/M

Grekland nu sa...

Monica - Om ni såg åtskilliga så hade ni mer tur och större tålamon antagligen! Jag såg några hyfsade stjärnfall natten efter, så helt utan blev jag inte. Och tack för grattishälsningen - du vet väl hur "stort" det är att bli anställd här!
Eva - dottern är låg och mellanstadielärare och såna tjänster finns det ganska gott om, medan svärsonen är lärare i det grekiska språket på högstadiet och gymnasiet. Bara det att de båda fått fast jobb är fantastiskt, sen får vi hoppas att de kan flytta sina jobb närmare varann för Kreta är ju stort.
Karro- åh tackar tackar! Jag hör av mej om jag kommer till dina trakter.
Musikanta - jaså, det hör till allmänbildningen att ha varit på Kreta!! Oj, då måste jag skynda mej dit...Skämt åsido så har jag själv bara varit där en gång för 24 år sen, så det är verkligen dags nu igen. Och det blir roligare när man har någon att hälsa på, eller hur.

Laura sa...

Jag såg (i alla fall) 3 stjärnfall den natten! I vilket fall som helst så var stjärnhimlen väldigt vacker den natten och jag försökte räkna alla de stjärnor som syntes, men tappade alltid bort mig då jag måste blinka för att blicken blev för suddig. Till sist så fick jag nackspärr. :P

Grattis till jobben, det ska bli roligt att följa med dig till Kreta via bloggen då du åker dit! :)