Sidor

söndag 28 november 2010

En annan sorts advent



En varm och glad adventstid önskar jag er alla! Tänd ljus och skingra mörkret!

Själv tände jag inte mitt första adventsljus förrän nu på kvällen när det blivit mörkt ute. För med en strålande sol och 17 graders värme kan man inte få till nån vidare stämning.

Tänk om man hade kunnat ta expressflyget hem till Sverige idag för att få vara med och trängas och sjunga Hosianna och Bereden väg för full hals...Men efter kaffe och lussekatt så skulle jag gärna åka tillbaka hit igen för att slippa snö och minusgrader. Jaja, önska kan man ju alltid...



Så när ni därhemma satt i kyrkan och sjöng så var vi ute på upptäcktsfärd i en trollskog som fick mej att tänka på John Bauer. Vi åkte till byn Giannakochori, sex km utanför stan, och där följde vi de små röda skyltarna som det står "Krasta-ravinen" på. Ett nytt ställe att utforska för oss.

Vi kom ner till floden som rinner genom ravinen, men som efter den varma hösten inte hade så värst mycket vatten.

Men det var en spännande miljö, med urgamla knotiga plataner.

Och stora stenbumlingar där man kunde sola fejset.

Vi satte oss på en sten och drack kaffe. En tuff liten ekorre slängde sej från den ena trädgrenen till den andra, som en annan Tarzan (fast han fastnade inte på bild).

Och träden kramade stenarna.

På hemvägen stannade vi till hos svenska väninnan Siv och hennes man i Giannakochori och satt en stund på byns café.

Så kan man också fira första advent. Inte så dumt det heller.

8 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Det verkar inte dumt alls att fira advent på ert sätt:).
Som vanligt fina bilder!
ha det bra!

Madicken sa...

Jag byter gärna mig dig! Här har varit snöstorm och elände. Vi fick blåsa av en av våra adventsgudstjänster pga snön...

Anonym sa...

Hos oss var det storm ffrån söder men sol och utmärkt bergsvandringsväder. Det finns en enorm grotta på norra sidan av ön , vi vandrade dit och såg över berg och hav mot Leros. Ett annat sätt att tillbringa en adventssöndagsmiddag.
Monica P

Eva in Athens, Greece sa...

Verkligen inte alls dumt! Härlig skog!

Anna, Fair and True sa...

Jag har tänkt mycket på det i helgen, hur det skulle kännas att adventspynta (och senare julpynta) ett hus t ex i Florida eller Indonesien. Jag har firat jul i ett varmt land en gång (Sydafrika) men då var det ju helt annorlunda, vi pyntade inte och gjorde inget själva så då tror jag kontrasterna blir mindre stora på något sätt.

Karin sa...

Vilken underbar trädkramarbild! En riktig adventsbild. Advent är ju godhetens ankomst, eller hur?!

Grekland nu sa...

Pettas - det var bara lite sång som fattades, men annars var det hur trevligt som helst
Madicken - men oj då, var det så illa! Ni fick visst mer vinter- och adventsstämning än ni behövde...
Monica - att vandra i berg är ju en perfekt höstaktivitet, för på sommaren är det för varmt. Låter härligt!
eva - ja, det var en spännande stämning med de knotiga träden och stora stenbumlingarna.
Anna - det är lite annorlunda att pynta svenskt när man bor utomlands, allt passar liksom inte, så vissa saker struntar i alla fall jag i. Men jag tycker ändå att just julen går ganska bra att fira här eftersom även grekerna älskar att pynta och ha sej, visserligen kanske i en annan stil, men ändå. Sen är det ju inte nödvändigt att allt ska vara precis som hemma!
Karin - ja visst! Tyckte det var fascinerande att se hur träden och stenarna samsades i den karga miljön.

eija sa...

Ah, det finns så många sagolika ställen hos er. Jag älskar såna här skogar och stigar. Det är just därför jag har gått vilse så många gånger i Grekland, ibland lite farligt men jag helt enkelt MÅSTE få vandra ensam (tyvärr oftast) i såna spännande miljöer :)!
Ha en god och fridfull adventstid!