Sidor

lördag 27 november 2010

Solförmörkelse, rödbetor och dagböcker

Och så var det lördag igen. Och när det är sista lördagen i månaden så är det astronomiföredrag på kvällen. Ikväll kommer en amatörastronom som har som hobby att resa jorden runt för att fotografera totala solförmörkelser. Sen blir det nog tavernabesök långt in på nattkröken.

Annars springer jag just nu mellan spisen där jag kokar färska rödbetor och datorn där jag översätter frågor om "höghastighetsvattenvägar", turkiska helikoptrar, miljöföroreningar på Kreta. Med mera.

Igår var jag i Thessaloniki nästan hela dan. Och då passade jag på att göra min julhandel på IKEA. Glögg, sill, julmust - och en söt liten julbock blev det. Så nu kan julen få komma när den vill.

Det var temadag igår också, med temat "Vad jag har samlat på genom åren..." men jag tror jag avstår den här gången, Musikanta! En orsak är jag inte är nån stor samlare och faktiskt inte har nåt intressant att skriva om (skulle väl möjligen vara min samling av dagböcker då, de som syns på bilden är bara en liten del. Har skrivit dagbok i ca 40 års tid och de flesta har jag kvar. Fast nu bloggar jag istället. Satt och läste en av dagböckerna häromdan, från då när jag var 15 år, och jag rodnade och blev blek om vartannat...haha). Men jag ska gärna kolla runt och se vad ni andra samlar på!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Mina dagböcker från fjortistiden åkte in i kaminen...

Vad aktiva ni är på astronomikanten! Det är ett trevligt område med hur mycket som helst att lära sig. Det beror förstås på den som föreläser...

Här pressar jag mandariner till saft, för de är så tunnskaliga att det inte går att skala dem. Snart kommer flera andra sorter att mogna och vi frossar i olika citrusfrukter. Men nu fick jag lust på rödbetor också.
Monica P

Äventyret framtiden sa...

Dagböcker från tonårstiden kan vara intressant att läsa så här många år senare:). Jag har inte mina kvar, gömde dem i ett hål under tröskeln till mitt flickrum och där skulle de antagligen vara ännu om inte huset hade rivts och dagböckerna försvann på samma gång. Får jag hoppas:).
En skön helg önskas!

Grekland nu sa...

Monica - haha, ja mina skulle nog hamna i kaminen också, om jag hade någon.Faktum är att jag nog tänker göra mej av med valda delar nu när jag läst om dem. Vissa saker vill man ju hålla för sej själv... Vad härligt det låter med era mandariner, såna har vi inte alls här (de kommer från Kreta).
Pettas - jaså, det hoppas du! Kanske var det några byggjobbare som fick trevlig läsning innan de försvann...

Anna, Fair and True sa...

Vad kul att du skrivit dagbok så flitigt och även sparat dem!

Anonym sa...

Jag har mina gamla fjortisböcker kvar,Visst rodnar man men man minns också och det har varit bra när jag jobbat med tonåringar. Trots tidens gång.
De tär något mycket överdrivet i reaktionerna i den åldern. Något som glöms.
Kram eva i Tyresö

Annette Samuelsson sa...

Ja du, att få till lite julstämmning i solensljus är inte lätt. Men jag har advents snö och minus 9 grader utanför mitt fönster i Göteborg. Det är stämmning det. Vi har pyntat mamma och jag. Det är så fint. Vi äter pepparkakor och dricker glögg.
Mys mys. Då får jag en föraning om julfirande och gran och paket.

eija sa...

Härligt att ha kvar dagböcker. Och det är ingen orsak att rodna!! Jag har verkligen varit lite sorgsen när med tiden alla mina ungdoms"memories" har försvunnit nånstans :(
Det är ju en fin skatt att få gå tillbaka till sina ungdomsår med dessa böcker!
Härlig 1. advent!

Grekland nu sa...

Anna - ja, det är roligt att läsa vad man gjorde och tänkte, det är mycket man skulle ha glömt annars.
Eva - kan tänka mej att det är bra att läsa sånt man skrev som tonåring om man jobbar med ungdomar! Och jag håller med dej, hjälp vad man var överdriven i sina reaktioner...
Annette - vad kul att du kunde vara i Sverige en sån här dag! Helt säkert en annan stämning, men ikväll när det mörknar ska jag tända första ljuset i alla fall. vi ses!

Eva sa...

Det är så mysigt att läsa om alla julförberedelser i bloggarna nu. Julen är en fridfull tid =)

Jag såg din kommentar hos Tina angående julbåtar i Grekland. Blev inspirerad att dekorera en liten båt här hemma!