Sidor

måndag 22 november 2010

Höststädning


Är i städtagen. Har försökt stå emot grupptrycket ett tag, men idag gav jag upp. Grannarnas tryck på att det är dags för höststädning är för starkt. De fejar, piskar och skakar mattor så hela huset vibrerar. Och säger att "idag har jag tvättat köksskåpen" eller "nu är jag klar med gardinerna" och sen förväntar dom sej att jag ska berätta hur min höststädning fortskrider.

Hm, hade tänkt smita undan den här gången eftersom vi vände upp och ner på hela huset och städade i minsta vrå i somras när vi renoverade. Men ok då, idag har även jag hängt ut ett par mattor för att visa att jag är med på noterna...(Bilden visar hur det ser ut när grannen ovanför mej hänger ut sina gardiner).

Så nu är de tunna sommarmattorna ersatta av tjockare och mer vintriga mattor. Några fönster ska också tvättas innan det blir dags för adventspyntning. Sen får det räcka för den här gången, man ska inte överdriva.


Det städas även i naturen så här års.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

6 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

En epidemi av något slag?
Jag fick ju också städfnatt igår och den har bara fortsatt idag:)
Härliga bilder du bjuder på!

Anonym sa...

Nej inte för mycket städning. Jag minns hur svärmor och svärfar slet och tog ut alla möbler och tvättade allt- regelbundet. Oj oj oj
Från Eva i Tyresö

Musikanta sa...

Jag städar bara ordentligt när jag ska ha gäster och det är inte så ofta, som väl är. Till gäster räknas inte släktingar och närmaste vänner...

Grekland nu sa...

Pettas - kanske det! En sån epidemi brukar dra fram åtminstone en gång på hösten och en gång på våren.
Eva - lagom är nog bäst. När grannarna kommer igång så städar och tvättar dom verkligen ALLT och det håller på minst en vecka varje höst och vår. Jag tycker inte man behöver tvätta alla gardiner två gånger om året, det räcker med en gång, sen kan man väl tvätta ur garderober och köksskåp då och då när det behövs, allt behöver väl inte göras på samma gång!
Musikanta - haha, ungefär så säger mina barn när jag kommer igång: "ska det komma nån?"...Jag dammar och dammsuger varje vecka, det är inga problem, men det där med gardiner och mattor får bli när jag tycker det behövs. Men det är litegrand av en tävling här mellan grannarna vem som är flitigast, och där ligger jag risigt till...

Anonym sa...

Lagom är väl bäst...men jag KAN INTE negligera köksfläkten längre. Idag ska det ske. Annars blir det en hel del städning varje dag när vi har sydliga vindar, för då kommer afrikadammet insmygande överallt.
Monica P

Anonym sa...

Ja, ja, man må vel sette igang med stedning, men først skal jeg ha et par uker i Hellas. Det blir da ingen høststedning, men julstedning. Kaldt i Norge nå, så det er deilig å henge ut tepper og annet.

Kirsti