Sidor

lördag 20 november 2010

Den lömska glömskan


Vill bara tipsa om en artikel i DN idag, som handlar om de första grekiska invandrarna som kom till Sverige för 50 år sen. Tänk vad mycket som hänt sen dess och hur mycket både Sverig och andra länder förändrats på grund av invandring! Det är svårt att tänka bort utecaféer, pizzerior, kinesrestauranger, olivolja och exotiska frukter och allt annat roligt som följt i spåren...

Men det är klart, det kan bli problem när invandringen inte är kontrollerad och när man inte klarar av integrationen. Som nu, i Grekland. Inte mindre än 33.000 illegala invandrare-flyktingar har kommit in i landet bara de senaste tio månaderna! Det är 90 procent av alla invandrare som passerat EU:s gräns. Självklart kan inte Grekland ensamt ta hand om alla dessa personer utan att det blir kaos.

Ska skriva mer om detta en annan dag, men det jag tänkte på när jag läste artikeln i DN var att vi människor glömmer fort. Alldeles för fort ibland. Trots att tusentals greker har utvandrat, har slitit hund i främmande land och verkligen känt in på skinnet hur det är att vara i exil, så verkar detta vara som bortblåst nu när Grekland självt blivit ett invandrarland. Rasistiska uttalanden är tyvärr vardagsmat och förståelsen för det främmande minimal.

En stor och svår fråga. Men den får vi lösa en annan dag, nu ska jag försöka ha en skön lördagskväll.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

6 kommentarer:

Kim M Kimselius sa...

Intressant. Ser fram emot att läsa mer om det här på din blogg. Kram Kim

Äventyret framtiden sa...

Ack så vanligt att glömma. Bra rubrik, för den glömskan är lömsk.
Därför är det bra att bli påmind om att det kan vara jag själv, min familj, som står på andra sidan gränsen och vill komma bort från det elände de befinner sig i.

Skön helg önskas!

Steve sa...

"på grund av" invandring. Visst, men det mesta är väl ändå "tack vare" invandring. Språkpolisen i mig är alltid vaken.

Grekland nu sa...

Kim - ok, det kommer mer senare...
Pettas - precis, det är det jag tycker är lite konstigt att man så snabbt glömmer bort. Men rasismen verkar ju tyvärr "ligga i tiden" i många länder just nu.
Steve - självklart är det tack vare...det var bara ett slarvfel i hastigheter!

Anna, Fair and True sa...

Skrev en kommentar här men den försvann?

Berättade att min farfar faktiskt åkte till Grekland för Scanias räkning på 60-talet för att rekrytera arbetskraft. Han råkade vara där 1967 när militären tog över och blev fast ett tag (ett par veckor tror jag) innan han fick åka hem.

Grekland nu sa...

Anna - vad intressant! Det var andra tider det, när man fick åka till andra länder för att SÖKA efter arbetskraft. Men vilken otur att han hamnade just vid militärkuppen!