Sidor

måndag 21 februari 2011

I Ierapetras utkant

Så här de sista skälvande timmarna innan jag åker tillbaka till vintern i Naousa och lämnar våren på Kreta känns det lite vemodigt att lämna dotter och måg. Nästa gång vi träffas är det påsk. Men å andra sidan har jag sett att de har det mycket bra på alla sätt här i Ierapetra och det är ju det viktigaste.


I morse hann vi med ytterligare en liten tur. Vi åkte västerut och letade oss fram till en stor bevattningsdamm som heter Bramianon, strax utanför Ierapetra. Den används för bevattning av den stora slätten och alla odlingar. Men trots att den är konstgjord är den otroligt vacker.

Här trivs förstås fåglar av alla de slag. Vi såg några stora fåglar men som vanligt vet jag inte vad det är för sort.

Och i närheten av dammen ligger också Ierapetras alla växthus där de berömda tomaterna och andra grönsaker odlas året runt. Allt det vita ni ser är alltså växthus. Jag har då aldrig sett så många växthus på en gång! Häftigt!

Nu ska jag dricka en sista kopp kaffe innan jag tar bussen till Heraklion och kvällsflyget till Thessaloniki. Där sover jag en natt hos mellansonen innan jag åker vidare mot Naousa. Inte dumt att ha lite barn utplacerade både här och där!

7 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Det är antingen stor-eller mellanskarv, men skarv är det. Fåglarna alltså!:)

Ingela sa...

Vackra bilder!

Att skiljas är att dö en liten smula...

Skarv?
http://svenska.yle.fi/nyheter/sok.php?id=161287&lookfor=&sokvariant=arkivet&advanced=yes&antal=10

Tina sa...

Hehe, man får planera barnens framtid bra då? En på någon grekisk ö, en i någon spännande storstad i världen och en i Sverige? ;-)

Karin sa...

Roligt att få se så vackra bilder från ett genuint Kreta! På vår näthinna är det annars mest stränder med stora hotellanläggningar och en massa turism. Härligt att ha barn utspridda! Det tycker vi också när vi kuskar runt i Sverige!

Kim M Kimselius sa...

Underbara bilder. Vilken härlig resa du har haft. Helt otroligt vad många växthus där var. På bilden ser det ut som snö, eller isbelagda sjöar. Kram Kim

Grekland nu sa...

Pettas - tack! Jag visst val att nagon av mina duktiga lasare skulle veta...(sitter pa flygplatsen och skriver sa det finns inga svenska bokstaver)
Ingelapingela - nu ar ni tva som tror det ar skarv, sa da ar det nog det. Och att skiljas ar aldrig kul, men sant ar livet.
Tina - precis!! Inte dumt alls att ha dem utspridda (jag har ju en pa Lesvos ocksa), sa det galler att planera bra...
Karin- de dar stora hotellanlaggningarna ser man alldeles for mycket av langs kustvagen mot Agios Nikolaos, men Ierapetra ar inte riktigt sa turistiskt som tur ar. Och visst har det sina fordelar att ha barnen utspridda!

Eva Henriksson sa...

Tack så trevligt det låter med em fröken som leker och hjälper till med läxor. Vilken bra förmån.
De läser aldrig läxor på fritids här......konstigt?
Roligt att höra om miljöerna på kreta. Det låter som din dotter har det bra. Hon får väl något lov så hon kan se sig om eller åka hem till mamma?