Sidor

tisdag 22 februari 2011

Gula blommor och sjuka palmer

Hemma igen i ett råkallt Naousa som ligger i startgroparna för karnevalen. Här blommar inga fruktträd än, här är det fortfarande gråbrunt i naturen.

Men kvar på min inre näthinna har jag denna gula färg! Hela Kreta lyste som en intensiv sol av denna blomma som heter Oxalis pes-caprae (Bermuda buttercup på engelska. Svenska namn jag hittat är Bermuda sorrel, Afrikansk träsorrel, get-fot).

Den växer längs alla vägrenar.

Och särskilt bra verkar den trivas under olivträden. Men även om den är vacker så är den egentligen inte alls populär. Och det fick vi veta när vi satt i "köket" hemma hos den gamla tanten i Ano Elounda (se söndagens inlägg). Där träffade vi även en engelsk kvinna, Julia Jones, som visade sej jobba med en organisation som heter Flowers of Crete och som vill rädda den kretensiska floran. Hon bor i byn sen fem år tillbaka. Hon är även konstnär och ordnar kurser i botanisk konst.
Hon berättade att den gula blomman, som har sitt ursprung i Sydafrika, fullkomligt invaderat Kreta. Den suger ut jorden och är nästan omöjlig att utrota. Så ingen vettig människa på Kreta gillar den...

Hon berättade också om de berömda palmerna på Vai-stranden (Phoenix theophrasti) i närheten av Sitia, som nu är hotade. De har fått en sjukdom som gör att de dör (pga en stor insekt) och Julia Jones och hennes organisation försöker påverka myndigheterna så att de ska göra något innan det är för sent. Bilden på palmerna är hämtad från internet, för själv var jag inte på Vai-stranden den här gången.Frågan har också varit uppe på EU-nivå, det har jag sett i mitt arbete, så man kan ju hoppas det händer nåt.

Sen blommade förstås mandelträd och andra fruktträd.

Och citronerna hängde gula på trädens grenar.

En härlig tur var det. Men nu är det dags att återgå till jobbet igen. Allt har sin tid, som de kloka säger.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

10 kommentarer:

Ingela sa...

Hej Ingbritt

Ännu ett jättetrevligt inlägg. Kan ju säga att man njuter av att få en försmak av sol och värme. Tänk just idag kunde jag inte motstå att köpa ett Olivträd redan nu kan vi njuta det i vardagsrummet och framåt sommaren ska det få flytta ut på trädäcket.

Välkommen och hälsa på mig på min blogg så ska jag visa mitt lilla träd för dig, men först ska jag ta en bild på det ;-)

Hälsningar från Åhus och Ingela.

Äventyret framtiden sa...

Den gula oxalisen fanns i stora mängder på Madeira också, även en liten släkting i annan färg.
Jag tänkte på dem som vi tänker på våra vitsippshav om våren, de påminde rätt mycket där de täckte marken överallt.
De påminde mig starkt om våren:)

Anonym sa...

Här är det också helgult nu, sen kommer vallmo och gula och röda prästkragar.
Många sommarturister ser bara de förtorkade resterna efter dessa vackra blommor.
Monica P

Karin o Staffan sa...

Här hos oss har denna gula ogräsblomma funnits i alla olivlundar och trädgårdar sedan i början av januari. Vacker som du skriver men samtidigt en utsugare! Vi rensar så gott vi kan och väntar att vårsolen snart ska ta död på den.

Grekland nu sa...

Ingelapingela - mysigt att ha ett olivträd hemma i vardagsrummet! Det såg fint ut. Själv har jag aldrig haft något, men jag är väldigt förtjust i de knotiga träden.
Pettas - kan tänka mej att de även fanns på Madeira. Visserligen ett "ogräs", men oj vilken intensiv färg de har!
Monica - du har rätt i att de flesta som besöker Grekland missar blommorna för på sommaren är det inte många blommor kvar (om man inte som vi åker upp på berget, för där är naturen ungefär som i Sverige). Vallmon är också otroligt vacker!
Karin - den finns tydligen överallt i södra delen av landet. Här hos oss har jag aldrig sett den. Men synd att den är en utsugare...

Anonym sa...

Sant att man borde vara i Grekland tidigt på våren (och helst hela våren) för att få njuta av naturen när den är som vackrast.
Vallmon och de små vita prästkragarna är mina absoluta favoriter, speciellt den intensivt röda vallmon som blommar var som helst. Blir alldeles nostalgisk vid blotta tanken.
Vet inte vad det är med de grekiska landskapen som går så rakt in i hjärtat.

H. Inga-Britt

Eva in Athens, Greece sa...

Det är fruktansvärt med palmerna som bara trillar ihop! Likadant här i Glyfada, det är snart inga kvar av den sorten som drabbas! Som tur är drabbas inte alla palmsorter.
Det verkar inte finnas något botemedel, ännu i alla fall.

Marianne sa...

Men oj vad härligt det ser ut med lite vår och grönt! Har nästan glömt bort hur solen ser ut. Nå, det var väl lite överdrivet, men nu börjar jag faktiskt bli lite trött på vintern.

Så synd att blommorna utarmar jorden, de är ju så vackra. Men jag förstår att det inte går att ha dem om det är så!

Grekland nu sa...

Inga-Britt - jag gillar också vallmon, den är så vacker när den lyser röd i stora fält. Jag såg någon enstaka vallmo även nu på Kreta.
eva - men så hemskt, är det så illa även i Aten! Det finns ju olika sorter men det kanske är flera sorter som är drabbade då. Hoppas det går att stoppa för palmerna är så vackra!
Marianne - jodå, så här fint är det när solen skiner!:) Hoppas det kommer en vår till er också snart...

Musikanta sa...

Så underbara bilder. Har aldrig varit i Medelhavsländerna annat än under sommaren och då är det mesta förbränt.

Den gula blomman är ju lite som vår maskros tydligen. Den är ju egentligen en vacker blomma, men avskydd just för att den breder ut sig överallt.
Kram!