Sidor

fredag 18 februari 2011

Lyra, luta och storm

Först vill jag bara säga till alla deltagare i Show and tell att jag står över idag. Temat är att skriva om Mitt förhållande till min mobil/dator/osv, och temavärd är Annika, men jag har dagarna och huvudet fullt nu av min vistelse på Kreta.

Men en bild som har anknytning till temat kan jag väl ändå bjuda på - nämligen på just inhandlade bananer från en by utanför Ierapetra. Och för att visa att de är sådär små som de är kända för så la jag mobilen bredvid (men det finns en sort som är ännu mindre, sägs det). Vi bor alltså i ett bananproducerande land, men inte en enda liten grekisk banan hittar vägen till oss i norra delen av landet. Så vi får snällt köpa bananer från Equador. Knasigt värre.

Annars hade vi en trevlig kväll igår, även om jag själv var lätt vimmelkantig av reströtthet. Tillsammans med ett tiotal av dotterns och mågens kompisar (även de lärare från olika håll i Grekland som blivit placerade i Ierapetra) så åt vi, drack raki (inte jag, var snurrig nog ändå) och lyssande på kretensisk folkmusik.

De två musikerna sjöng och spelade på de traditionella instrumenten luta och lyra. Och hjälp vad det spratt i benen, men jag lyckade hejda mej i alla fall från att gå upp och dansa...(Annars hade ni bergis fått se bilder på det...haha).


Idag blåser det för det vilda och molnen far över himlen. Men solen tittar fram alltsom oftast och det är 18 grader varmt, så det är helt ok. Vid hamnen såg det ut så här när vågorna slog in.

Innan dottern gick till jobbet vid 12-tiden hann vi med en liten tur till en by i minitatyrformat som heter Monastiraki. Högst sju-åtta gamla stenruckel som nu varsamt renoveras.

Och med en liten taverna och en pyttekyrka.

I närheten finns en ravin som heter Ha. Men vägen dit var stenig så vi kunde inte komma riktigt nära.

Och utsikten gick inte av för hackor. Man såg ända bort till Agios Nikolaos.

Nä, nu orkar ni nog inte mer för den här gången. Fortsättning följer i några dagar till...

6 kommentarer:

Madicken sa...

Kreta! Härligt!

Annika sa...

Verkar inte klokt att ni får importerade bananer till din del av Grekland. Skumt,ja.
FINfina bilder!
Så vacker natur.
Trevlig kväll såg det verkligen ut att ha varit!
Härligt!
Ha en fin helg!

Inget nytt under solen sa...

Så roligt att se! Så fint de bor! Önskar dig bra dagar där. Hälsa till Fanny med make (kommer just nu inte i håg vad han heter).

Äventyret framtiden sa...

Hade varit underbart att vara en liten fluga under den musicerande kvällen. Förstår att det spratt i benen, grekisk musik är härlig.

Ingela sa...

Tack för ännu en givande tur på Kreta. Härliga foton. Jag förstår att ni njuter av allt detta sinnliga.

Här? Vitt utanför fönstret men jag anar solen bak grannens tallar!

Grekland nu sa...

Madicken - Visst! Och jag har inte varit på Kreta på 25 år så det känns som första gången.
Annika - det där med bananerna är verkligen både tokigt och oekologiskt! Men jag har ätit av de fantastiskt goda Kreta-bananerna morgon middag och kväll under tidenjag varit här...
Birgitta - ja de bor jättefint, med en härlig utsikt. Och de har det bra på alla andra sätt också!
Pettas - haha, ja det hade varit roligt att få ha dej med. Det är alltid kul att höra traditionell musik från de platser man besöker tycker jag.
Ingelapingela- här är så vårlikt (förutom igår när ovädret bröt ut), med blommor och grönska. Det blir inte mer vinter än så här!