Sidor

fredag 1 juli 2011

Filmjölksmedicin

En intensiv arbetsvecka - och kravallvecka - är slut och vi ska snart gå ut och sätta oss på nåt café. Vädret är lite svalare nu igen, men alldeles lagom för min del. Inte gör det mej nåt att jag måste ha en kofta på mej.

Måste bara få visa vad jag hittade i en livsmedelsaffär häromdagen. Filmjölk!! Det här är det närmaste filmjölk jag kommit i Grekland. Yogurt finns det ju massor av, dessutom både Kefir och andra tunna rinnande former av fil. Men det här - det smakar precis så som filmjölk ska smaka! Blev alldeles lyrisk när jag tog första skeden... Sen gör det ju inte saken sämre att det står en massa om hur fantastiskt hälsosam och nyttig den är, det är visst rena medicinen.

Trevlig månad förresten! Är det nån som kan fatta att det redan är juli?

8 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Det är svårt att hänga med...det var ju just april.
Här är 24 grader varmt och det är kväll. Upp och nedvända världen:)
Ha en fin helg!

Anonym sa...

Tiden rusar iväg, alldeles för fort.
Maj och juni är ju normalt de ljuvligaste månaderna på året, i år har det varit litet egendomligt väder.
H. Inga-Britt

Aleka sa...

Tänkte passa på och fråga dig som har lite bättre koll. Finns de (eller något som motsvarar) gräddfil och creme fraiche här i Grekland? Har inte lyckats hitta något hitils.

Grekland nu sa...

Pettas - tiden går för fort ibland, tycker jag. Men härligt att ni har fint väder!
Inga-Britt - visst verkar det som om tiden går EXTRA fort just i maj och juni!
Aleka - creme fraiche ska det finnas på Carrefour har jag hört, men jag har själv inte hittat någon. Gräddfil finns inte, men jag tycker det funkar bra med den här filen eller annan 10-procentig tjock yogurt!

Yohanna i Las Palmas sa...

Nej tänk vad man bara vill ha filmjölk ibland. Tur att du hittade en...
Hälsningar från Las Palmas

Linda - Mitt liv i Grekland sa...

Åh måste se om jag kan hitta den filen, gud så gott!!!

Japp creme fraiche finns på Carrefour, ett franskt märke, kan vara lite svår att hitta för det står med en väldigt liten text att det är creme fraiche.

escapetocrete sa...

Tack för tippset. Var hittade du filen?

Maud

Grekland nu sa...

Yohanna - ja men visst är det en alldeles särskild smak! Det smakar Sverige...
Linda - jag hittade den på Arvaitidis, så leta där. Creme fraiche har jag kollat efter på Carrefour men inte hittat än...
Maud - jag hittade den på Arvanitidis, men kanske den finns även i andra affärer.