Sidor

torsdag 30 juni 2011

Med tungt sinne

Jaha, så har vi haft problem med Blogger igen. Skrev ett inlägg i morse, ville ju kommentera det som händer här i landet, men det försvann. Suck.

I vilket fall som helst så var det med tungt sinne jag kollade på morgonnyheterna. Åtstramningspaketet har röstats igenom, generalstrejken är över för den här gången och kravallerna på Syntagma lämnar en mycket bitter eftersmak. De bilder som spritts över världen gör ju ingen människa glad.

Och särskilt eftersom det nu talas högt om att den grupp personer som bär huvor och kastar sten, på något mysko sätt samarbetar med eller hålls om ryggen av polisen. De ska alltså vara "betalda" för att sätta igång bråk så att polisstyrkorna kan gå till anfall med tårgas. Igår var det tydligare än någonsin. Polisen ville helt enkelt få en anledning att jaga bort de fredliga demonstranter som campar och samlas på torget varje kväll (bilden tog jag i söndagskväll).Och för regeringen är det bra om uppmärksamheten vänds åt annat håll än själva politiken. SÅ mycket tårgas har inte använts på många många år i Grekland säger de som vet, torget blev till rena gaskammaren.

Undrar vad som ska hända nu? Sparpaketet är antaget och Grekland ska få sitt lån. Men hur i hela friden ska det kunna betalas tillbaka?? Jag fattar inget. Läs gärna en nyanserad skildring från DN som är på plats.

Men till er som tänker åka till Grekland på semester säger jag bara - gör det! Stenarna och tårgasen är begränsade till torget framför parlamentet och landet behöver sina turister. Havet, stränderna, retsinan och iskaffet är precis lika härliga som förut!

4 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Givetvis, inte glömmer vi Grekland för all kaos som ni har just nu. Någon resa blir det inte i första taget men säkert längre fram, däremot köper vi grekisk olivolja, grekiska oliver, fetaost och inlagda soltorkade tomater och några produkter till....vi besöker er dagligen via maten....
Det är svårt att göra någonting åt sådan korruption där polisen är inkopplad. Det är mycket dåligt, men...nu tar jag en grön kalamataoliver och tänker varma goda tankar...jag tror att det hjälper litet grann

Heléne sa...

Jag håller med dig, det är sorgligt att se. Men att kravallerna skulle vara igångsatta... Jag läser allt jag kommer över och just det här påståendet har jag inte läst/hört någonstans. Ursäkta men ibland går väl ändå konspirationsteorierna lite väl långt i Grekland. Missförstå mig inte, jag älskar Grekland men just det här är något jag inte tycker om. Det enda vettiga jag har hört från de grekiska politikerna var Papandreo som sa i parlamentet: Hela världen vet att vi har fuskat...
Jag håller tummarna för att allt ska gå väl och kommer och hälsar på er i Grekland om några veckor.

Anonym sa...

ja, Grekland är ett underbart land men hur ska man kunna administrera ett land där skattesmitning är praxis? Pengarna måste ju komma någonstans ifrån. Tala om kapitalflykt, blir så arg och ledsen när man vet att dom som har pengarna inte drabbas alls. Såg en äldre kvinna häromkvällen som sa att när hennes räkningar är betalda har hon 100 euro kvar att leva på.
H. Inga-Britt

Grekland nu sa...

Pettas - så trevligt att höra att ni köper både olivolja, feta och tomater från Grekland! Och skönt att ni tänker positiva tänker, det hjälper säkert lite, ialla fall för oss som bor här...
Helene - Det talas om detta hela dagen idag i grekiska media. Det finns även videor utlagda som visar att poliser och "huvbärare" verkar känna varann. Jag brukar också tycka att grekerna ibland är lite väl misstänksamma och ser konspiration överallt, men jag börjar tro att de har rätt den här gången, tyvärr. Min kompis som är fotograf har flera gånger frågat poliser vid såna här kravaller varför de inte griper hela bunten av provokatörer, de är ju inte så många. "Order från högsta ort" svara de...
Inga-Britt - ja, inte är det en lätt uppgift att styra detta land. Det behövs omorganisation, åtstramningar - och framför allt hårda tag mot dem som sitter på pengarna.