Sidor

tisdag 28 juni 2011

Med glädjen i centrum

Generalstrejken pågår här i Grekland, men själv märker jag ingenting. Igår var det kul att vara på Syntagmatorget men idag är jag glad att vara en bit därifrån, närmare bestämt 54 mil.

Det har varit en massa jobb hela dan med både översättningar och artiklar och telefonsamtal från tidningar och radio i Sverige som vill få kommentarer. Men jag tänkte ändå att jag måste skriva några rader om det stora härliga evenemang som pågår just nu i Aten - trots oroligheter, strejker och tårgas. Nämligen Special Olympics World Summer Games för personer med utvecklingsstörning.

Jag var ju med på själva invigningen av spelen på Kallimarmarostadion i lördagskväll. Där hölls de första olympiska spelen i modern tid 1896 och där invigdes Special Olympics.

Evenemanget började vid halv 9 och slutade inte förrän kl 1. Det var inte långtråkigt på något vis - men jobbigt att sitta så länge på en stenbänk utan ryggstöd...Jag satt på pressläktaren och precis framför mej satt de två journalister som var kommentatorer i grekisk tv (han med vit tröja och halvlångt hår och kvinnan till vänster om honom).


Precis som på andra OS så bjöds vi här på ett fantastiskt skådespel, med ljuseffekter, dans, fyrverkerier, tal och musik. Musiken stod Stevie Wonder, tenoren Vittorio Grigolo, Alkisti Protopsalti, Vanessa Williams, Marios Frangoulis m fl för. Allt av mycket hög klass. (De här bilderna är från Special Olympics egna fotografer, medan övriga är mina egna).

Här bärs den grekiska flaggan bars in för att hissas.

Och sen var det dags för alla trupper av idrottare att tåga in. 7000 idrottare från 170 länder deltar tillsammans med 3000 tränare och domare. Truppen från Sverige bestod av drygt 80 personer. Bilderna är inte de bästa för min kamera räcker inte riktigt i såna här sammanhang.

Det här är Senegals trupp. Det som utmärkte invigningen och hela atmosfären i spelen är GLÄDJEN! Ren och oförfalskad glädje över att få delta, att få vara med. Jag kan lova att det fälldes många glädjetårar på läktaren när idrottarna kom in på arenan.

Man kan tycka att det är konstigt att spelen ordnas i Aten just nu, mitt i krisen. Men det var länge sen de planerades in och ingen kunde väl då tänka sej hur situationen skulle utvecklas. Kanske är det oansvarigt, men samtidigt är det otroligt uppmuntrande att se vad grekerna kan åstadkomma när de lägger manken till. Det är nämligen tröttsamt att hela tiden få höra att de är lata och odugliga...

Tyvärr hann jag inte vara med på några tävlingar, men de pågår hela veckan fram till den 4 juli. Tänk om åtminstone NÅGON journalist från Sverige som nu rest till Aten för att skriva om tårgas och stenkastning kunde maka sej iväg till nån arena för att skriva en artikel om Special Olympics också. Det har nämligen varit skamligt tyst i svenska media!

12 kommentarer:

Haralampos Karatzas sa...

Det är så härligt att se denna glädje! :)

Anonym sa...

Fantastiskt att spelen fungerar, det är ju verkligen värt att hedra deltagarna i dessa tävlingar!
Annars blir man ju bara så lessen att läsa nyheter från Grekland nu, krisen har pågått så här länge och ingenting har gjorts åt de verkliga problemen. Undra på att folk blir desperata! Försöker tänka mig själv i den situationen att den redan magra inkomsten skulle dras ner med t.ex. 20 %. Rena katastrofen! Men det kan ju bli verklighet i framtiden om man har oturen att vara med så länge.
H. Inga-Britt

Monica P sa...

Tänk vad du hann med under några dagar! Jag antar att det kändes skönt att komma hem efter en sån händelserik tid!

Eva in Athens, Greece sa...

Verkligen trevlig läsning!

Magdalena and Co in US sa...

Ser pampigt värre ut, precis som det sig bör. Kramar

Steve sa...

Jag ska hålla utkik efter Special Olympics i svensk press.

Grekland nu sa...

Haralampos - visst är det! Synd bara att glädjen inte visas ut över världen utan dränks i alla negativa nyheter.
Inga-Britt - på ett sätt är det kanske fel att ordna dem just nu - men samtidigt är de så viktiga för så många människor. Det är verkligen rörande att se all glädje från både idrottare och familjer.
Monica - Ja, det var verkligen fullt upp! Nu ska det bli skönt att få vara här hemmavid igen ett tag.
eva - och trevligt var det att vara med!
Magdalena - det var pampigt och av mycket hög klass!
Steve - gör gärna det. Själv har jag bara sett ett rep i DN inför tävlingarna. Tycker det är mycket dåligt bevakat.

Steve sa...

Ett kort rep i svd, http://www.svd.se/naringsliv/svenska-deltagare-i-special-olympics-haller-sig-utanfor-aten_6285362.svd, igår. Inte om tävlingarna med bilder och resultatredovisning som normalt vore.
Nej, artikelns fokus är de begränsningar som oroligheterna i Aten medför för deltagarna i SO. Fantasilöst. De svenska deltagarna blir för läsaren en hjälplös anonym massa.Jag tycker att deltagarna vore värda lite individuppmärksamhet som dessutom vore ett lyft för de tävlande. Artikeln får svenskarnas närvaro att framstå som en gruppresa vilken som helst.

Grekland nu sa...

Steve - tack för tipset, den artikeln hade jag missat. Och jag håller med dej, allt som skrivs utgår från krisen och kravallerna. Jag ser rapporter från special olympics i grekisk tv varje kväll och det är rörande vilket engagemang det finns hos alla som deltar - och vilket fantastiskt lyft det är för dem som idrottar! En artikel med några idrottare i fokus hade varit värd att läsa. Jag erbjöd två tidningar en sådan artikel när jag var där, men båda tackade nej.

Anonym sa...

Grekerna är oerhört skickliga och ett av de mest erfarna länderna i världen när det gäller att organisera stora evenemang.
Problemet är att Grekland har gjorts till en syndabock i media där 99% av informationen utgörs av negativa vinklingar och ibland av rent förtal.

Jag håller på Grekerna, de reder ut det här!

Steve sa...

Tidningen Ångermanland har idag ett rep om en svensk deltagare / framgång i Special Olympics. http://allehanda.se/sport/1.3679944-jacob-vann-tre-os-guld.

Grekland nu sa...

Anonym - Jag håller med dej att när det gäller stora evenemang blir det ofta väldigt hög klass. Men i media det senaste året har man verkligen fått läsa allt annat än positiva saker - ibland hårresande lögner! Jag tror också grekerna ska klara det här!
Steve - Lokaltidningarna borde verkligen nappa på att skriva om sina "egna" i alla fall. Kanske det blir fler såna artiklar nu när deltagarna åker hem.