Sidor

tisdag 28 juni 2011

Snart seglar "Freedom flotilla"

Hemma igen i lugnet och grönskan, efter nästan åtta timmars bussresa igår och efter fyra otroligt intensiva och roliga dagar i Aten. Eftersom jag i mitt översättningsjobb sitter ensam på min kammare är det stimulerande att få komma ut emellanåt och utöva mitt egentliga yrke, mitt i smeten, mitt i händelsernas centrum.

Efter demonstrationen på Akropolis igår morse hann jag också med en presskonferens om "Freedom flotilla - stay human", dvs de tio båtar som snart ska segla iväg med humanitär hjälp till det blockerade Gaza. En riskabel men behjärtansvärd aktion. Förra gången stormades båtarna av israelisk militär och nio personer dödades.

Aktionen stöds av en mängd olika organisationer, bl a Ship to Gaza Sweden. Och på presskonferensen igår var nästan alla de 21 svenskar på plats som ska åka med frihetsflottiljen. Där ingår riksdagsledamöter, kulturpersonligheter, journalister med flera. En av de mest kända är kanske författaren Henning Mankell! Honom var den första jag såg när han blev intervjuad av en tv-kanal (Svt? de var på plats i alla fall. här). Han blev ju fast i Israel några dagar förra gången och har skrivit om sina upplevelser.

Här kan ni läsa hela listan av svenskar som ska åka med.

Andra kändisar på podiet var Alice Walker, författare och medborgarrättskämpe, som fått Pulizerpriset för romanen Purpurfärgen. Och Ann Wright, amerikansk militär som avgick i protest mot USA:s politik i Irak. På podiet sitter också svenske konstnären Dror Freiler, som är med i styrgruppen för Ship to Gaza.(Klicka för större bilder).

Stämningen var optimistisk och uppåt. Alla var mycket övertygade om det rätta i att försöka bryta den illegala blockaden av Gaza och stödja det palestinska folket. Tio båtar ska åka iväg - men den exakta tiden för avfärd kommer inte att avslöjas. Båtarna ligger utanför Pireus hamn (de får inte komma in) och sent igår upptäckte man att den båt där svenskar, norrmän och greker ska åka med utsatts för sabotage. Propellerna hade skurits sönder under vattnet och det upptäcktes av dykare.

En av deltagarna, Niklas Berg från Palestinagruppen, berättade för mej att "de indignerade" på Syntagmatorget i Aten sent på söndagskvällen kollektivt fattat beslut om att de stöder Freedom Flotilla.

Att jag hamnade på den här presskonferensen var egentligen en slump. När vi gick omkring och bar på midsommarstången utanför Akropolis i lördagskväll träffade vi på en svensk kille. Han var från Kristna Freds och berättade att han var i Aten för att utbilda de svenska deltagarna i icke-våld. Efter lite googlande om det fick jag höra om presskonferensen. Så kan det gå till när man går med en midsommarstång och svensk flagga på Dionysiou Areopagitou...

Inga kommentarer: