Sidor

lördag 20 augusti 2011

Det bankas i kvarteret

Det hamras och bankas hela dagarna i vårt kvarter. Det verkar som om varenda granne fått samma idé, nämligen att fixa taket. Några byter tegelpannor för att de nuvarande läcker som ett såll, andra bygger tak över översta våningens platta takterrass.

Jag fick hjärtat i halsgropen flera gånger när jag häromdan såg byggjobbarna kliva omkring på det sluttande taket mitt emot vår balkong - utan den minsta säkerhetsanordning. Idag kikade jag uppåt för att kolla det andra grannhuset och fick snabbt upp kameran. Byggaren kikade ner på mej och undrade nog vad jag höll på med. Men jag bara vinkade, tyckte inte det var lönt att börja skrika om att jag har en blogg, den är på svenska osv...

Annars väntar jag hem soldatsonen som jag inte sett på ett par månader. En dag hinner han väl vara hemma i alla fall innan han ska in igen. Och ikväll blir det jazzmusik och öl på baren Life. Blir nog mer njutbart än rockmusiken på rockfestivalen igår, är nästan döv på öronen än.

4 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Ibland är det mera hisnande att stå nedanför och titta upp på någon som är mycket högre upp..

Steve sa...

Det här med att fixa taken, kan det vara nåt skattetekniskt eller är jag bara fördomsfull?

Monica P sa...

Min grannfru har i två veckor haft hantverkare- man byter det gamla skabbiga eternittaket mot en förhöjd överbyggnad och tegel, Det blir väldigt fint, men hon har sett lite hemlös ut, utan tak i rum och kök. Om det har med skatteteknik kan jag inte säga, i allafall var det dags att göra något.

Grekland nu sa...

Pettas - kanske det, men inte skulle JAG vilja stå däruppe utan skyddsutrustning!
Steve - nja, visserligen är det många som utan tillstånd bygger till en extra våning på sina hus och sen får det godkänt i efterhand, men i de här fallen är det nog regnskador som är orsaken. Det kom ett skyfall med hagel för några veckor sen och det regnade in i många hus och då kom folk på att det snart är höst med fler regndagar, alltså bäst att fixa taken så fort som möjligt...
Monica - nu är det fler och fler hus här som får just den här överbyggnaden med takpannor på och husen blir ju mycket finare så, tycker jag. Jag har heller inte hört talas om att det skulle ha att göra med skatteteknik.