Sidor

måndag 19 september 2011

I Paulus spår

Det kom ett brev häromdan till vår svenska förenings mejladress. Det var från en kantor i en av Norrköpings församlingar. Kantorn berättade att hon skulle komma till Grekland några dagar med en grupp vuxenkonfirmander för att följa i Paulus fotspår och hon undrade om de kunde få träffa oss i föreningen.

Och eftersom jag nu råkar bo 20 km från den plats i Veria där aposteln Paulus stod och predikade efter att han blivit ivägkörd från Thessaloniki, så erbjöd jag mej att guida lite där. Så idag på fm träffade jag den lilla gruppen på fem personer: en präst, en kantor och tre vuxna blivande konfirmander. En nätt liten grupp som rymdes i en hyrbil.

Alldeles intill Paulusmonumentet ligger Verias stora moské med en hög minaret. Den är en påminnelse om att det inte ens är 100 år sen (1912) som norra Grekland befriades från det ottomanska riket. Nu renoveras moskén och ska bli ett auditorium.

Sen åkte vi till Naousa där jag visade Norrköpings-borna runt i min egen kära lilla stad. Vi avslutade den trevliga samvaron med en god lunch på tavernan "Paradosiako". Som tack för guidningen fick jag Martin Lönnebos Frälsarkrans - och torkade trattkantareller. GLAD:)

Nu är det plötsligt molnigt ute. Är hösten på väg nu tro, efter en rekordvarm september?

2 kommentarer:

Musikanta sa...

Roligt att få besök av norrköpingsbor. Jag tror jag känner igen prästen Susanne, eller hur? Henne har jag jobbat tillsammans med. Däremot vet jag inte vem kantorn är.

Vore roligt om du mejlade mig och talade vilken präst och kantor det var som besökte er. Rart av dig att ställa upp för gruppen - det blev säkert en höjdpunkt på deras resa!
Kramar från Ingrid

Grekland nu sa...

Musikanta - Jodå, det var prästen Susanne, och vi hade så trevlig så! Kul med nya bekantskaper -och att sen världen är så liten att de kände till dej som är min bloggvän är rätt fantastiskt, tycker jag...