Sidor

söndag 30 oktober 2011

Naturens nyanser

Söndagsförmiddan var som gjord för en tur upp i bergen. En timme extra hade vi fått och solen sken från en klarblå himmel. Så termosen fylldes med kaffe och bilen med bensin.

Vi hade inte riktigt bestämt vart vi skulle åka, men hamnade i byn Metamorfosi (eller Drasilovo som den mest kallas). Där började vi gå den här vägen, men blev hindrade av en jägare. "Här jagas vildsvin och skogen är full av (skjutglada) jägare", sa han och rådde oss att ta en annan väg.


Huanamej. Vi var inte nödbedda utan tog gärna en annan väg. På den här höjden har höstlövens färger kommit betydligt längre än nere i stan.

Och luften var klar att andas. Temperaturen låg väl på mellan 5 - 8 grader, skulle jag tro.

Själva byn är nästan helt obebodd, förutom ett par nyöppnade pensionat, så det finns många fallfärdiga byggnader. Det här stenhuset tror jag skulle bli fint om det renoverades varsamt.

Sen åkte vi vidare ner mot Naousa, via Rodochori och Giannakochori. Och där stannade vi till vid Krasta-ravinen för att dricka vårt kaffe. Det är ett spännande ställe, tycker jag. Vilt och vackert.

Men inte så mycket vatten i floden, för sommaren har varit regnfattig.

Vilda cyklamen växte överallt.

Och den här märkliga blomman växte mitt på vägen. Är det en sorts krokus tro? Ska inte den blomma på våren?

Naturen bjuder på fler färgnyanser än vilket konstverk som helst.

10 kommentarer:

Eva in Athens, Greece sa...

Åh så vackert, Ingabritt! Verkligen sött det lilla stenhuset.

Äventyret framtiden sa...

Det finns höstkrokus också!
Ni har haft en fin utflyktsdag med vackra vyer, fint att få vara med på ett hörn:). Tack för det!

Inget nytt under solen sa...

Så fina bilder! Ja, tänk så många nyanser det finns bara av grönt i naturen! Plus alla andra färger...
Ni verkar ha haft en skön söndag.
Hoppas att ni får en bra vecka också!

Musikanta sa...

Lustigt för oss att se cyklamen växa vilt. Det har jag aldrig sett förr!

Det ser väldigt skönt ut med alla vackra höstfärger. Har har det varit gråmulet hela dagen och många träd står helt kala. Men vi har haft det ganska varmt de senaste dagarna 8-10 grader!
Kram från Ingrid

Grekland nu sa...

Eva - ja, jag blev förtjust i det lilla stenhuset, men det verkar helt övergivet för tillfället. Men det finns ju en tendens att renovera gamla byhus, så man vet aldrig, kanske det får sin chans.
Pettas - Det är det som är så underbart med bloggen: man slänger ut en fråga, och vips får man svar! Tack för det! Nu har jag lärt mej nåt nytt igen.
Birgitta - Det var skönt, särskilt efter städlördagen...Men färgerna går inte riktigt att fånga i bild, de måste upplevas!
Musikanta - jag hade heller aldrig sett vild cyklamen innan jag kom hit, men jag tycker den är så fin där den blommar försynt bland alla höstlöv.

Karin sa...

Hösten här vid kusten är ju inte lika färgrik som i Sverige men fantastisk skön med sin höga klara luft och blomsterprakt. Häromdagen såg vi krokus för första gången i höst så det är säkert krokus ni hittat i er vilda vackra natur. Visst är det härligt med små utflykter!

Ingrid sa...

Ögat njuter av att titta på så fina bilder. Naousa och Veria har ju väldigt fin natur. Men detta gäller även för länen Florina och Kastoria med sina insjöar. Det är många som inte känner till dessa vackra naturtillgångar, varken greker eller utländska turister. Men Sverige har tillräckligt med skog och insjöar så de vill ju njuta av det varma havet när de kommer hit. Vi får hoppas att 2012 blir en bra turistsäsong så landet får in lite mer pengar.

Grekland nu sa...

Karin - hos er blommar säkert ännu fler blommor så här års, kan jag tänka mej. Och för mej var det första gången som jag hittade denna höstkrokus!
Ingrid - Områdena kring Florina och Kastoria är verkligen vackra! Jag hoppas få möjlighet att utforska dem mer, för jag har t ex inte varit vid Prespes-sjöarna nån gång. Och det är som du säger, okända områden både för svenskar och greker.

Marina pa Kreta sa...

Fina bilder pa en ovanlig natur. =)

Eva in Athens, Greece sa...

Man kan ju hoppas i alla fall!