Sidor

lördag 29 oktober 2011

Om höststädning och patroner


Min mamma kallade det för höststädning. Så då gör jag också det. Alltså har jag höststädat idag. Jag fick ett ryck när jag vaknade i morse och såg att solen sken. Slet ner alla gardiner, hängde ut mattorna på vädring, tvättade alla fönster. Bytte sommarmattor till vintermattor. Och när gardinerna torkat i solen (bilden visar grannens gardiner) hängdes de upp och nu doftar det gott av sköljmedel i hela huset. Maken dammsög och torkade golvet och yngste sonen klev upp och ner på stegen, skakade mattor och flyttade tunga soffan. Hej, vad det gick undan...

Det känns ljuvligt skönt att det är gjort. Och ljuvligt skönt att det är långt till vårstädningen.

Hittade en intressant artikel i DN. Kanske lite onödigt krångligt skriven, men den sätter fingret på vad som ligger bakom att det är så svårt att få Grekland att ta sej ur krisen. Det handlar om ett helt underliggande system, med "patroner och tjänare" som måste ändras och det görs inte i en handvändning. Men jag skulle vilja göra ett påpekande om en passus där skribenten säger att det bland demonstranterna "säkert finns ömmande fall". Jag anser att det finns MÅNGA ömmande fall! Jag känner hur många personer som helst här som lever sitt liv utan att fiffla och som får kämpa för att få det att gå ihop. Dessa personer skadas nu oförskyllt hårt i fallet när mattan dras undan.

5 kommentarer:

Musikanta sa...

Skulle inte ens komma på tanken att städa så mycket på en enda dag! Ett rum i taget, fönstrena en annan dag osv.

Det verkar väldigt ambitiöst att göra så mycket på en enda dag! Men du är förstås lite yngre:-)!

En skön fortsättning på helgen utan städning önskar Ingrid

Grekland nu sa...

Musikanta - Haha, ja det låter kanske ambitiöst, men anledningen till att vi gjorde nästan allt på en dag är att jag ville bli av med det! Avskyr att städa, nu kan jag i alla fall koppla av med att den "grövre" städningen är över för i höst, dvs gardiner, mattor och fönster. Och är man tre som hjälps åt och lägenheten inte är så stor, så kan det gå fort. Men idag har jag ont överallt...Och resten av helgen blir garanterat utan städning!

Monica P sa...

Visst är det skönt att få rent!Andra gardiner, rena mattor, annat överkast...jag passar på att möblera om lite grann också, och slänga en del. Till mattrasor i den påsen, till soptunnan i den andra, till bokbytarväskan, till förrådet...kom just hem efter att ha skjutsat ett lass ved till en kompis som har kamin, och hämtat två stora blommor som mina sommarboende vänner lämnat i "fosterhem".
Friska vindar ute, men inte kallt. Klarblå himmel, lite grön skiftning över bergen, blommor tittar fram.

Anonym sa...

Ja, verkligen intressant! Jag är också säker på att det finns MÅNGA ömmande bland folket men det är så svårt att veta vem som är ärlig och pliktmedveten :) och vem som hittar lätt "kryphål" inom systemet! Och patroner, dom finns säkert och många!

Grekerna måste säkert lära sig genom stora svårigheter att avstå från sina gamla "rättigheter", men hoppas verkligen, inte från sin φιλότιμο!
Men man måste alltid minnas att vi "nordbor" inte heller är några rena snösparvar!!
PS. Ah hur flitig du har ju varit. Jag MÅSTE följa ditt exempel men...!
eija

Grekland nu sa...

Monica -Ja, det är inte så dumt med en rejäl storstädning ett par gånger om året då man även tar itu med sånt som inte görs under den vanliga veckostädningen. Och det är skönt att få slänga en del eller lämna vidare, för hjälp så mycket man samlar på sej...
eija - I artikeln kan man få uppfattningen att de flesta som protesterar är offentliganställda som inte gör något. Men det stämmer inte riktigt för nu är ALLA typer av människor med i protesterna, även privatanställda, pensionärer, ungdomar. Och det är väldigt många av dessa om jobbar mycket hårt till en struntlön - om de nu ens får nån lön utbetald. Visst finns det en kategori som kämpar för att få behålla sina rätt generösa förmåner, men de flesta kämpar för grundläggande saker som en rimlig lön och någorlunda säkra arbetsförhållanden. Och lycka till med höststädningen, när den nu blir av...