Sidor

lördag 10 mars 2012

Hemma igen

Och så kom jag då tillbaka till Naousa och vintern. Här är urkallt och ruggigt och det känns som om jag rest mellan södra och norra Europa och inte inom Grekland.

Dottern skjutsade mej till Heraklion i morse. Och vi hann med en liten tur på stan också. Först gick vi till författaren Nikos Kazantzakis enkla gravplats. Det är ju han som skrivit boken "Spela för mig, Zorba" som ligger till grund för den kända filmen Zorba.
På hans gravsten står de berömda orden "Jag hoppas ingenting. Jag fruktar ingenting. Jag är fri". Fast det var knappt de gick att läsa längre, de har bleknat med åren (han dog 1957).

Sen strosade vi runt i stans centrum och kollade lite på hamnen och några andra sevärdheter (och i lite klädaffärer). Och sen var det dags att åka till flygplatsen - som faktiskt heter just "Nikos Kazantzakis". Det är lite roligt att flygplatserna har namn efter stora personligheter. Det är som om flygplatserna i Sverige skulle heta "Pär Lagerkvist" eller "Selma Lagerlöf" eller nåt liknande.

Det har varit en underbar vecka som jag kommer att leva länge på. Bara fem dagar, men den bästa rehabilitering jag kunde ha fått efter operationen. Bra väder, bästa tänkbara umgänge, god mat, nya platser. Känner mej redo och laddad för den bistra verklighet som tar vid på måndag. Då ska jag till onkologen och få veta vilken behandling som är aktuell i fortsättningen.

Men nu ska jag kolla med ett halvt öga på den svenska finalen i Melodifestivalen...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Önskar dig lycka till och styrka att genomföra det nödvändiga!
h. Inga-Britt

Äventyret framtiden sa...

Lycka till på måndag!

Sitter här och funderar på vad vår lilla flygplats skulle kunna heta. Vem av våra författare som skulle få ge namn:)

Anonym sa...

Tja, Sally Salminen kanske, Leo Löthman är litet för ung.
h. Inga-Britt

Grekland nu sa...

Inga-Britt - Tack!!
Pettas och Inga-Britt - Inte helt lätt att veta vem man ska uppkalla en flygplats efter, det bör nog vara ett namn efter en riktig klassiker, tycker jag. Typ Selma Lagerlöf i Sverige, eller kanske August Strindberg. Fast lite konstigt låter det allt på svenska: "Selma Lagerlöfs flygplats"...

Anonym sa...

Min man köpte en t-shirt med den texten på när vi var där nere.
Han älskar de orden
Nu är tröjan barnbarnspyjamas TILL DANIEL SOM ÄLSKAR DET UNDERLIGA SPRÅKET.
Ulf gillade att du fotograferade graven. Han hoppade upp och tittade noga. Den har vi aldrig sett. Tack från Eva i Tyresö

Grekland nu sa...

Eva - Även min man har en sån t-shirt och är förtjust i den! Graven är mycket enkel, med bara ett anspråkslöst träkors. Troligen var det så han ville ha det.